Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Detta är första inlägget jag skriver är som om jag gör något som jag inte borde ber jag om ursäkt i förhand.

Båda mina döttrar (6 och 9 år gamla) ska börja spela piano på musikskolan denna termin så vi är på jakt efter ett digitalpiano.

9-åringen har redan gått en lektion och hennes lärare rekommenderade Yamahas olika pianon och nästintill beordrade oss att inte köpa Casio. Nu har vi hittat ett Roland HP 900 på blocket för 4500kr. Är detta ett bra köp? Jag och min fru vet inget om pianon och vad som är bra eller dåligt med olika modeller.

Vad behöver man? Vilka priklasser ska man kolla på för att få något som passar våra döttrar?

Annons
Postat

Man måste prova sig fram. Men Yamaha P35 tycker jag känns väldigt bra för ca 3995 kr. Dessutom är det lätt-transporterat då det inte har fast "benstomme". Mitt digitalpiano har jag satt fast i väggen med vanliga konsoller, så det blir lättstädat utan stativ/ben.

Det är hammarmekaniken man betalar för. Det går alltid att koppla in fler ljud via moduler och midi om man önskar.

Postat

Nu är jag ingen pianist, men det låter ändå mastigt för det där Roland på Blocket som har några år på nacken.

Yamaha är ju annars gjutet. Eventuellt kan tyskens egna vara ett alternativ. Fått bra omdömen dessutom:

http://www.thomann.d...omann_dp_33.htm

Jag ska kolla närmare på detta.

Man måste prova sig fram. Men Yamaha P35 tycker jag känns väldigt bra för ca 3995 kr. Dessutom är det lätt-transporterat då det inte har fast "benstomme". Mitt digitalpiano har jag satt fast i väggen med vanliga konsoller, så det blir lättstädat utan stativ/ben.

Det är hammarmekaniken man betalar för. Det går alltid att koppla in fler ljud via moduler och midi om man önskar.

Dum fråga kanske, men är det hammarmekaniken som gör att det blir olika starkt ljud beroende på hur kraftigt man "slår an" på tangenten?

Postat

När jag kollar lite mer ser jag att Yamaha p35 kallas för "stage piano". Vad betyder det?

Postat

Hammarmekanik är den mekanik som varje tangent har för att det ska kännas som att man spelar på ett riktigt piano. Hammarmekaniken består av en "hammare" med en vikt, till skillnad från "billigare" fjäder-mekanik som består av en spiralfjäder (och känns mer som en orgel att spela på).

Pianoläraren kommer att tala sig varm för hammarmekanik.

Stage-piano brukar man kalla de pianon som inte har ben/stort kabinett. Men bry dig inte om denna benämning. Skaffa nåt som känns och låter så trevligt som möjligt för pengarna. Mer avancerade användare kommer säkert sakna sånt som tex steglös sustainpedal, mm. Prata med en butik. gärna en som har riktiga flyglar/pianon att testa. Yamahacenter i Stockholm (kopplad till Ordermusik) har vanliga flyglar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.