Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Jag använder en TSM MT47-mick med ett Tascam 122MKII-interface och ska spela in i Logic Pro X. Micken förstärks av en preamp och jag har inte glömt phantom-matningen. Jag har ställt in på en bra gain (mellan -15 och -18 dB i Logic) men ljudspåren syns knappt efter en inspelning. Betyder detta att jag har en svag signal?

Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Nu vet jag inte hur det är i logic. Men i pro tools kan du ha en egen zoom inställning för audio hur det ska se ut. Har inget med inspelningsnivån att göra. En peak på mellan -15 till -10 dbfs låter som bra nivåer om du spelar in med minst 24bit.

Många spelar tyvärr in på allt för höga nivåer än idag enligt min erfarenhet.

Edit: sedan så kan man säkert kalibrera ditt ljudkort. Mitt interface är kalibrerat så att 0vu är samma som -18 dbfs exempelvis.

Mvh

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Nu vet jag inte hur det är i logic. Men i pro tools kan du ha en egen zoom inställning för audio hur det ska se ut. Har inget med inspelningsnivån att göra. En peak på mellan -15 till -10 dbfs låter som bra nivåer om du spelar in med minst 24bit.

Många spelar tyvärr in på allt för höga nivåer än idag enligt min erfarenhet.

Edit: sedan så kan man säkert kalibrera ditt ljudkort. Mitt interface är kalibrerat så att 0vu är samma som -18 dbfs exempelvis.

Mvh

Anders

Skulle du vilja förklara kalibreringen? Har läst lite om det på engelska men inte riktigt förstått hur det går till i praktiken. Sorry för trådkapningen, blev nyfiken!

Postat

Du borde ha nån slags klipp indikator på ditt ljudkort. Typ en lysdiod som blinkar rött då det blir för högt.. Håll koll på den lysdioden så den inte knappt blinkar alls!

pHISTERmILL (oregistrerad)
Postat

Jag har ställt in på en bra gain (mellan -15 och -18 dB i Logic) men ljudspåren syns knappt efter en inspelning. Betyder detta att jag har en svag signal?

Förstår inte riktigt hur du menar med att du ställt nivån i Logic? Är det inte involymen vi pratar om? Om ljudspåren knappt syns menar jag din nivå är alldeles för låg om det inte är så att du råkat ställa om skalan för hur det visas i ljudvågorna i Logic (vet inte ens om det går?)
Postat

nu har jag en äldre version av logic men normalt ändrar du inte inspelningsvolymen i logic utan på ljudkortet. eller menar du att mätaren visar -15? du ser ju hur stark signalen är i logic.

ett nybörjarfel kan vara att du spelar in genom den inbyggda micken om du inte valt rätt drivrutiner

Postat

Skulle du vilja förklara kalibreringen? Har läst lite om det på engelska men inte riktigt förstått hur det går till i praktiken. Sorry för trådkapningen, blev nyfiken!

Det är helt enkelt hur mycket headroom man vill ha när ens analoga vu-mätare visar 0. Man kaliberar genom att skicka en 1khz-ton vid 0 vu till sitt ljudkort cch justerar så volymen in hur många dbfs det ska vara. Mitt interface är kalibrerat från fabrik till -18dbfs men man kan ändra det genom att skruva på skruvar på baksidan om jag förstått det rätt. Har inte ändrat kalibreringen så jag vad jag minns va det skruvar för varje kanal man unde kalibrera med.

Det är så jag har förstått det iaf :-)

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.