Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallihallå!

Jag behöver tips på vad jag kan göra med min musikhörna i vardagsrummet.

Jag och min sambo har tröttnat på hur rörigt och tråkigt det ser ut i hörnan just nu...

Vore kul att få lite tips hur man kan få en trevlig, diskret musikhörna.

Såhär ser det ut idag:

post-16535-0-90487600-1409998063_thumb.jpg

post-16535-0-31633200-1409998086_thumb.jpg

Det som ska få plats är:

Macbook

M-audio Keystation 61

Maschine

Ljudkort.

Alla tips är välkommna!

Tack på förhand!

Annons
Postat

Kanske köpa ett större bord, där du har plats för allt (istället för att ha klaviatur till höger och dator till vänster)? 🙂

Postat

Om du vill ha en vanlig möbel (och inte studiomöbel), skulle jag satsa på ett skrivbord som går från fönstret till soffan. Se även till att skrivbordet har utdragbar tangentbordshylla. (Och kabelkorg ifall du är noga. 🙂 )

Om jag var dig skulle jag:

1. Skaffa bred och djup bordsskiva i stil med: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19001943/

2. Skaffa utdragbar tangentbordshållare (och skruva fast under bordsskiva)

3. Skaffa laptopstativ i stil med: http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/dj-produkter/stativ/prodjuser-prodjuserpccdstand/187739.8004/

4. Skaffa kabelkorg (finns på ikea) och skruva fast på undersidan av bordsskivan

5. Skaffa kontaktlist och lägg i kabelkorg

6. Skaffa mus och tangentbord och musmatta 🙂

Sedan:

7. Ställ klaviaturet på bordsskivan (så du slipper x-stativet)

8. Ställ laptop med stativ framför klaviaturet

9. Koppla in allt, bunta kablar. 🙂

På så sätt har du allt framför dig, och sakerna ser mer samlade ut. 🙂 Alternativt att du även skaffar stor skärm, och kör mac'en i dockningsläge.

Postat

Sätt aldrig en studio i en hörna till att börja med, blir aldrig bra ljudåtergivning oavsett vilka högtalare du har.....bara ett tips! Med vänlig hälsning Henric

Det finns dock undantag;

Om rummet är tex litet / kvadratiskt kan det vara fördelaktigt att placera lyssningen i ett hörn diagonalt, för att på så sätt öka avståndet mellan sweetspot och rummets mitt. Vid en sådan layout bör rummets alla 4 hörnor absorberas bredbandigt.

• Gilla 2
Postat

Det finns dock undantag;

Om rummet är tex litet / kvadratiskt kan det vara fördelaktigt att placera lyssningen i ett hörn diagonalt, för att på så sätt öka avståndet mellan sweetspot och rummets mitt. Vid en sådan layout bör rummets alla 4 hörnor absorberas bredbandigt.

Tack för tipset, i studion hemma kör jag endast med hörlurar dock. för min sambos och grannarnas bästa 😉

Är det en dålig idé att bygga en egen "utdragbar hylla" till klaviaturen under en bordskiva från ikea?

• 1 månad senare...
Postat

Jag är i samma läge som dig TS. Håller på med mitt egna lilla projekt att skaffa mig ett bra skrivbord som skall kunna hålla mitt Midiklaviatur, alternativt tyckte jag det som Cathrine postade var en väldigt bra idé.

Om jag hade vart du hade jag dock byggt ett utdragbart ställ för ditt midiklaviatur, och skaffat en skärm. Samt, sjävlklart också kabelbunte, mus och tangentbord.

Relativt billiga investeringar som kommer göra att vardagsrummet och dina projekt kommer kännas mycket proffsigare!

Postat

Jag hade alla lösa prylar som effekter, ljudkort, tangentbord, midi-klaviatur mm mm fastmonterat på en pplywood med hantag på när vi bodde trångt. Va smidigt att ta fram + att allt i princip är inkopplat. Sladdar, mickar och annat smått i en låda.

2 st palllbockar av liten modell från biltema som jag la skivan på så det blev ok arb-höjd.

Va nöjd med det upplägget och funderar på att ta tillbaka detta på ett nytt sätt då jag vill va mobil i hemmet.

Finns ruskigr bra kardborreband på bl.a clas ohlson.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.