Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan allihopa!

Är rätt ny inom studiobyggandet och har egentligen bara en kort fråga.

I dagsläget har jag ett rätt stort sovrum där jag har min studio. Cirka 30 kvm.

Är det "för stort" för att ha en studio är? (har inga akustikplattor som dämpar). Däremot vanligt inrett rum liksom.

Har för mig att jag läst att rummet inte ska vara för stort, pga ljudvågorna studsar på ett annat sätt. Kanske är en sägning bara eller ligger det sanning bakom det?

Tacksam för svar!

Annons
Postat

Stort är mycket bättre än smått. Så storleken har betydelse.

Så kort och gott, ju större bättre än mindre rum?

• 1 månad senare...
Postat

Det är ingen risk att dina 30kvm är för stort 😉 Har man lite bokhyllor o grejer runt om i rummet så brukar man få ett "okej" ljud, men lite akustikbehandling kan vara värt att tänka på. De tomma väggarna gör att man får reflektioner som kan störa ljudbilden, men man får heller inte glömma bort att hela registret kan behöva behandlas. Att sätta upp plattor på lämpliga platser i rummet hjälper, men man får ingen förbättring vad gäller lägre mellanregister och bas. Om du har bokhyllor och annat i rummet skulle jag börja med lite basfällor i hörnen. De tar även lite av de högre frekvenserna. Sen skulle jag kolla på första reflektionen. De två sakerna skulle jag tips dig att börja med.

Postat

Är rummet kubiskt (L = B = H) eller samma bredd som längd?

Det ger större akustiska problem med lika mått

Trä eller betongväggar? Betong kräver mer dämpning i rummet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.