fjum Postat 4 september 2014 Postat 4 september 2014 Hej! Har försökt söka men inte hittat ett tillfredställande svar på min fråga. Mitt scenario är så att mitt ljudkort (M-Audio 2626) kör fantommatning på kanal 1-4 och/eller 5-8. Kan inte stänga av/på på enskilda kanaler. På en av kanalerna har jag kopplat in min Universal TwinFinity Preamp. Vad händer om jag slår på fantommatningen på ljudkortet (som behövs för dom andra kanalerna)? Steker jag min preamp? Tacksam för svar MVH Jonas
Radiogossen Postat 4 september 2014 Postat 4 september 2014 Jag hittar inget i Manualen som bringar ljus i frågan. I schemat finns bara två förstärkarsymboler på utgången vilket inte säger mycket. Hade det varit en fysisk transformator på utgången hade en fantomspänning inte gjort någonting. Modern utrustning är robust byggda och borde kunna hantera detta men jag kan tyvärr inte säga vad som händer i ditt fall.
spass Postat 4 september 2014 Postat 4 september 2014 det är linenivå ut från din preamp så du ska koppla den till lineingång. i detta fall med telekontakten på ditt ljudkort och då skickas ingen fantommatning där. det går klart att skicka linjenivå in i en preamp om du använder pad. men det blir troligen mer brus och färgningen från ljudkortets preamp. däremot kan jag inte svara om din preamp skulle klara fantommatning.
Anders F Postat 4 september 2014 Postat 4 september 2014 (redigerat) Varför ska du skicka ut från ljudkort in i preamp? EDIT : tänkte visst lite fel. Skyller på lite trötthet :-) Mvh Anders Redigerat 4 september 2014 av Gizmozis
fjum Postat 4 september 2014 Trådstartare Postat 4 september 2014 Tack för alla svar! Jag kommer att göra som du säger Spass och koppla in med en TRS tele. Borde givetvis ha tänkt på det! Tack igen 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.