Jump to content
Annons

Bastrumma


Trace

Recommended Posts

Jag är usel när det gäller att fåtill en bra bastrumma.

Jag undrar om nån vet hur man får till en sån bastrumma

som på t.ex låten 'Tike Tike Kardi' med Arash

Jag får aldrig till trycket.

Alla säger typ att man kan ta en 808 bastrumma med lång attack och lång release så den klingar ut och en mer snärtig med kort attack och mixa ihopa dom men jag får inte till det...

Jag försöker att mixa ihopa 2 bastrummor men de "skär sig" så det blir bara blaha av allt.

Med andra ord, jag vill ha en bastrumma med tryck i, den ska kännas när den slår.

Inte för skarp, den ska vara mjuk men ändå ha det trycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag är usel när det gäller att fåtill en bra bastrumma.

Jag undrar om nån vet hur man får till en sån bastrumma

som på t.ex låten 'Tike Tike Kardi' med Arash

Jag får aldrig till trycket.

Alla säger typ att man kan ta en 808 bastrumma med lång attack och lång release så den klingar ut och en mer snärtig med kort attack och mixa ihopa dom men jag får inte till det...

Jag försöker att mixa ihopa 2 bastrummor men de "skär sig" så det blir bara blaha av allt.

Med andra ord, jag vill ha en bastrumma med tryck i, den ska kännas när den slår.

Inte för skarp, den ska vara mjuk men ändå ha det trycket.

Kan säga att jag oxå har försökt. Har snart pillat sönder Reason:s alla rattar, men ändå inte lyckats. Har labbat med kompressorer oxå, men säkert gjort nåt grundläggande fel. Det slutade med att jag samplade / snodde kickdrumen från en annan låt. 🙁

Man vill lixom få till ordentligt med snärt.. men hur?

Redigerat av moOd
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man hittar en trumma som man tycker har bra bas i sig men kanske inte är så snärtig som man vill. Skär då allt ovanför, låt säga vid 120Hz. Sedan kanske du har en trumma som har en bra snärt, skär då av allt under 120Hz.

Den trumman med snärten kan va bra att sätta en stenhård kompressor på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pröva att Sidechaina kompressorn oxå ..

Sidechaina tex Bas och Kagge ..

Eller använd osynlig kompression.

Vanlig kagge samt en hårt Komprimerad kagge mixas samman.

För att få riktigt DJUP Kagge , kan man generera en sinusvåg vid 50 - 60 Hz och klippa den och blanda in den med kaggen.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är usel när det gäller att fåtill en bra bastrumma. Jag får aldrig till trycket.

Kan säga att jag oxå har försökt. Har snart pillat sönder Reason:s alla rattar, men ändå inte lyckats.

Ett tips om man vill få två olika bastrummor att sitta ihop är att förskjuta den ena lite i tid (på sin höjd ett par millisekunder).

Nackdelen med reason är att det inte finns någon grafisk presentation av vågformerna. Men om man t ex lägger två bastrummor på separat spår i cubase/logic/protools så kan man zooma in och se ifall attacken sker samtidigt och om vågformerna jobbar med eller mot varandra (ligger i eller ur fas).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill mixa ihop 2 trummor, följ herwispers förslag. Använt mig mycket av det själv och det funkar finemang. Eqa dem olika, en med bas, en utan och sen hård kompressor på den senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

tjo! jag gav upp det där med att försöka

leta genom frekvenser å grejer till det

perfekta baskaggeljudet, då jag har en

riktigt dålig mik!

Ett tips är att skaffa drumagog.. riktigt

bra VSTi för att göra om varje anslag till

sampling (som soundreplacer)

ching! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

tjo! jag gav upp det där med att försöka

leta genom frekvenser å grejer till det

perfekta baskaggeljudet, då jag har en

riktigt dålig mik!

Ett tips är att skaffa drumagog.. riktigt

bra VSTi för att göra om varje anslag till

sampling (som soundreplacer)

ching! 😳

Visst fan blir det bra. Men det känns lite fuskigt, tycker jag =/.

Edit: Lyssna på "Against Me! - I Was A Teenage Anarchist". Attans vilken skön baskagge!

Redigerat av Jonterocks
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...