Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har tidigare braskat för min obeslutsamhet inför nästa inköp. Jag spelar i ett hyfsat stort soulfunkband och jag vill göra två grejer:

1) Spela in repor, alt. mindre gig

2) Kunna nyttja nästa grej som en monitormix för mina trummor ut till PA't

Har sedan tidigare en enkel Zoom R24 som fyller monitorgrejen bra. Dock kan jag inte spela in just detta bandet med fjuttiga 8 kanaler givetvis. 16 kanaler behövs således. Var i annan tråd inne på Presonus 16.0.2, men då den har FW tror jag att jag måste avstå då det protokollet inte har några framtidsutsikter. En annan Zoom R24 hade förstås varit ett alternativ för daisychaining, men har nu i stället snöat in på Rolands Studio Capture (trots att jag har ett antal ljudkort från Roland/RME sedan tidigare).

Pjäsen har 12 preamps, fyra line-ins och även en midi. Det funkar gott då blås och kör delar på diverse mickar, och ibland är vi inte fulltaliga heller. För inspelning med medhavd laptop är det gjutet. Fråga är dock om jag, när jag inte ämnar spela in, kan använda en enkel Netbook (billig Acer D270) som ren kontrollyta för Rolands egna DSP-effekter och köra ut min mix i PA't så kortet funkar även under rep för medhörning? Eller ser ni någon begränsning där? Jag gör inte det, utan det borde gå smärtfritt. Kortet har ju sin ControlWare för att ställa in nivåer, fx o.d. så inget ljud ska ju in och vända, utan jag styr bara kortet. Inspelning är som sagt en annan sak och då drar jag dit tyngre grejer.

Input?

Redigerat av JohnRick
Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.