Jump to content
Annons

Waves pluggar


thomaslj

Recommended Posts

Hej!

Har varit sugen på att köpa lite pluggar sedan ett tag tillbaka, någon bra kompressor för kickar, ett bra allround reverb och något kvalitativt delay.

Har hört mycket bra om Waves pluggar, men när jag är inne på deras sida är det minst sagt en djungel. Finns det någon bra guide eller liknande vad de olika kompressorerna är bra till osv?

Har ni tips på vilka pluggar ni använde till vad så skriv gärna, hade varit kul att höra om era erfarenheter om waves pluggar.

Målet med min musik är att få fram en clubkänsla, även om jag inte siktar på EMD trenden som för övrigt tar över världen så ligger det ganska nära.

En stor insperationkälla är för närvarande deadmou5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gold-bundlen är bra att ha som en bas att stå på då den innehåller en stor variation av allt möjligt. Vill man dock ha analog-emuleringarna (förutom V-paketet) får man ju dock bygga på i efterhand.

Vänta dock till den är på rea, annars är waves apdyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade det här reverbet för ett tag sen och blev imponerad, speciellt med tanke på priset (50 dollar).

http://www.valhalladsp.com/valhallaroom

Den ser bedrövlig ut men det låter bra och det går att ladda ner en gratis demo från deras hemsida.

Det är inte Waves som har gjort det men det men jag fick känslan av att man fick tipsa om andra tillverkare också.

Jag kör väldigt mycket med 1176 och LA-2A som kompressorer. I studion jag jobbar mest i finns de i UAD versionen men jag har även stött på dem som Waves pluggar och de är riktigt bra. Det finns en boundle med de kompressorerna på Waves hemsida för 500 dollar. Om du bara vill köpa en så koster de 200 dollar styck. Om du bara köper en så köp LA-2A. Den är fantastisk på sång.

http://www.waves.com/bundles/cla-classic-compressors

Vad har du för budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Echoboy är min go to när det gäller delay. Är Dock inte från waves. Av waves gillar jag cla kompressorerna och nys dbx160 för trummor. Api2500 har räddat några kickar ibland också. Ladda ner demo och testa :-)

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte jätteförtjust i Waves och tycker att det finns roligare pluggar att tillgå. CLA kompressorerna är bra, API 2500 är bra, API eqs är bra men jag gillar verkligen inte själva interfacet (det där härliga klickandet från en riktig api550 blir istället sladdrigt och oprecist), SSL eqn är bra... Finns väl en del som jag inte har testat, dbx 160 kan jag tänka mig är bra t ex. Och Scheps eqn... Dock tycker jag det är för mycket marknadsföring, för många pluggar som bara blir en djungel och... Ja, de gör inte grejen för mig helt enkelt.

Vill du kollar på något annat så ger Slate Virtual Mix Rack mycket för pengarna, om man gillar "500-serie"-upplägget. SSL-emulerad eq, Neve-emulerad eq, 1176 och en till kompressor. Plus nån staturatoraktig grej som hänger med som bonus. Jag själv är helt såld på Brainworx nu och älskar deras Elysia mpressor. Bland gratisgrejer finns det en hel drös med pluggar som låter kanon men jag har upplevt att de kanske inte är helt stabila. Men t ex Molot tycker jag är skitfrän. Vissa hatar den dock, så den är en lägerdelare men som gratis kan man testa.

Slutligen vill jag komma fram till min poäng. Ta en låt som är redo för mix (eller som du redan har mixat en gång) och ladda ner demos på det du är intresserad av. Gå loss och testa alla pluggar på allt istället för att läsa vad man "brukar" använda en kompressor till. Då får man en bra uppfattning om vad de kan, hur de reagerar o s v. Om det är en lite mer avancerad plugg så läs på vad de olika rattarna gör. Bara för att man kanske inte direkt förstår vad allt gör så betyder inte det att det inte är ett intuitivt verktyg när man har fattat grejen. Sedan samlar du på dig en lista och väntar tills det är REA! 😄

PS. på tal om rea så har plugindiscounts.com både 1176 och DBX160 för $85.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Förutom Slate så kan rekommendera Metric Halo om du vill ha channel strip. Köpte alla deras pluggar riktigt billigt. Men går köpa delar av deras pluggar och deras dirty delay är min favoritdelay. Gå med i plugindiscounts eller audiodeluxe eller JRR shop. Man tjänar på det. Oavsett så testa demos på alla möjliga och se vilken eller vilka du trivs bäst med att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Lexicons LXP reverb säljs billigt idag och ingår hall, chamber, plate och hall och täcker behoven. glöm waves reverb i alla fall. De håller ingen vidare klass och är utdaterade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...