Jump to content
Annons

Luft, avstånd och analogt


therobber

Recommended Posts

Hej,

Jag har försökt med en sak i åratal, men frustrerande nog, hittar jag aldrig nåt bra svar. Det handlar om den där känslan av space mellan mig som lyssnare och musiken. Det verkar också få alla ljud i produktionen –även sådana som uppenbart är helsyntetiska plugins– att låta levande på ett sätt jag har svårt att sätta fingret på.

Jag gör en del elektronisk musik själv, men det känns alltid som att ljudbilden är i fejset på mig. Och jag har lite tankar att tillägga innan ni svarar:

Jag får höra att allt handlar om reverb för att få djup. Men jag tror inte det är just det jag är ute efter här, då det jag söker snarare känns som nån slags övergripande ”effekt”.

Så, det jag gissar på, är att det är något som tillkommer i mastering-processen. Frågan är bara vad.

Jag undrar också om det är en bantning av tekniker jag hör eller om det är nån speciell magisk grej.

Vänligen, rädda mig från denna okunskap, så vore jag ytterst tacksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Det verkar också få alla ljud i produktionen –även sådana som uppenbart är helsyntetiska plugins– att låta levande på ett sätt jag har svårt att sätta fingret på"

 

1. Prova att spela grejerna, suger du att spela piano så gör som jag, spela in via midi-keyboard och sen lägger du skiten rätt (nej jag orkar inte lära mig spela Piano 😛 spelar redan trummor, bas och gitarr dagligen, det får fan räcka!)

 

2. Ha en FX-kanal/buss med reverb på som du skickar samtliga instrument till. Bara lite lite grann, så att det skapar illusionen att allt är inspelat i samma rum 🙂 (det som du föreställer dig är längre bort i rummet ger du mer reverb och tvärt om)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Att få ett grymt bra djup, men ändå närhet och klarhet i sina mixar tar åratal av träning. Det är någonting i stort sett alla ljudtekniker/mixingengörer/producenter kämpar med.

Allt från (som bl.a. ovan nämns) volym, eq, kompression, rörvärme, preamps, AD/DA-omvandlare, val av ljud, mikrofoner (ifall man spelar in), m.m.

Så om du hör en låt där allt låter extremt klockrent och prefekt, kan du ge dig den på att varje liten detalj i komposition, inspelning, produktion, mixning och mastring - har finputsats till minsta detalj (av folk som är extremt duktiga på det de gör). 😊

Redigerat av Cathrine
  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Att få ett grymt bra djup, men ändå närhet och klarhet i sina mixar tar åratal av träning. Det är någonting i stort sett alla ljudtekniker/mixingengörer/producenter kämpar med.

Allt från (som bl.a. ovan nämns) volym, eq, kompression, rörvärme, preamps, AD/DA-omvandlare, val av ljud, mikrofoner (ifall man spelar in), m.m.

Så om du hör en låt där allt låter extremt klockrent och prefekt, kan du ge dig den på att varje liten detalj i komposition, inspelning, produktion, mixning och mastring - har finputsats till minsta detalj (av folk som är extremt duktiga på det de gör). 😊

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

En plugin jag använder är UAD-EMT140 eller 250. De ger sjukt mycket enl min egen uppfattning. Skicka olika ljud till en bus med ngt sådant brukar ofta ge bättre djup. Sen brukar jag tänka på att lägga grundljud som att visualisera en kaka (tänker frekvenser) De högre frekvenserna är lättare att få att låta luftiga. Sen tror jag att arret måste vara rätt, finns det inget andrum så tycker jag att det är svårt som lyssnare att uppfatta "rummet". Genom att ha lite färre instrument så kan man skapa mer plats för rummet. I en ljudmatta med rum känns det bara "simmigt" ofta. Men svårt att bedöma eftersom alla skapar ju musik på lite olika sätt. Volym är ju också ett sätt att reglera rummet hos lyssnare om man har andra ljud att jämföra med i ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar lika väl om reverb/delay etc som kompression. Jag komprimerar alla källor. Även om det bara handlar om 1-2db så skapar det djup i hela mixen. Saturation krävs oftast idag, jag gillar t.ex psp vintagewarmer och izotope 5's harmonizer.

Sen har jag själv märkt att ju duktigare jag blir desto snabbare når man resultat. Så det handlar lika mycket om erfarenhet. Man tar rätt beslut vilket leder till en snabbare slutprodukt. Så practice makes perfect i guess 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är svårt att ge ett konkret tips på en källa som handlar om en känsla. Jag är säker på att vi uppfattar ljud och musik på olika sätt och på så vis blir också innebörden av ett ord och uttryck olika. Djup, värme och bra är sådana ord.

Sitter man och lyssnar på en låt samtidigt och har samma lyssningskälla och lyssningsposition så kanske man kan komma överens om vissa ord.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar lika väl om reverb/delay etc som kompression. Jag komprimerar alla källor. Även om det bara handlar om 1-2db så skapar det djup i hela mixen. Saturation krävs oftast idag, jag gillar t.ex psp vintagewarmer och izotope 5's harmonizer.

Sen har jag själv märkt att ju duktigare jag blir desto snabbare når man resultat. Så det handlar lika mycket om erfarenhet. Man tar rätt beslut vilket leder till en snabbare slutprodukt. Så practice makes perfect i guess 🙂

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

+1

+1 från mig med.

När man håller på länge, lär man sig massor med saker man inte kan förklara, eller ens vet om att man lärt sig. Hur förklarar man t.ex. taktkänsla? Groove? Sjunga i ton? Fiffighet med melodier?

Att lära sig att "veta vad som funkar", är någonting man oxå blir bättre på - och vet när man ska lägga ner, innan man testat. Ett exempel:

"Det är ingen ide att jag lägger stråkar på det här partiet, det blir för grötigt, och tar fokus från lead-ljudet."

Man vet liksom på rutin att det inte kommer funka. Behöver inte ens testa (och upptäcka att det blir grötigt). Det misstaget har man förmodligen redan gjort tidigare. 🙂

MEN, ett väldigt gott tecken: Du är uppmärksam på problemet. Vet om det (allt för väl 😉 ), och jobbar på det. Skitbra! 🙂

Jag har t.ex. själv, under många års tid kännt att mina mixar känns för tunna, vassa och inte har bra närhet. Nu jobbar jag på det. Utav bara den. 😛 Jobbigt, frustrerande, men såååå roligt när man märker att man utvecklats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...