Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är lite fundersam hur jag ska göra, har ett ett Yamaha np-11 som jag köpte för nästan ett år sen, hade tänkt börja lära mig spela, det gick hyffsat i början men nu har det tyvärr mest stått i ett hörn och samlat damm ett längre tag!

Har nu fått ett jäkla sug att börja göra musik på datorn och samtidigt fått viljan att lära mig spela piano igen! Så min tanke nu är att bygga ett nytt datorbord och placera klaviaturen där istället, vilket jag tror kommer förbättra mina chanser till att lära mig spela då man enkelt kan få insperation/kurser på datorn, samtidigt som jag kan göra musik på datorn.

Vad tror ni är bäst, sälja np-11 an och köpa mig ett midi-keyboard typ M-audio Axiom 61 eller att ha kvar den och köpa mig ett midiinterface och ha någon midi-kontroller brevid?

Att ha allt samlat känns ju smidigast, men samtidigt kanske det är trist att inte kunna spela utan att datorn alltid ska vara på? :/

Annons
Postat

Personligen tycker jag att det är en stor fördel att ha egna ljud på klaviaturet. Det kan i teorin tyckas som en liten skillnad mot att köra någon mjukvarusynt i datorn, men i alla fall för mig känns det oändligt mycket mer tillgängligt om klaviaturen kan fungera utan dator.

Postat

Håller helt utan tvekan med föregående inlägg; d.v.s. har du redan ett schysst klaviatur, så använd det.

Jag producerar både musik i dator/studiomiljö OCH övar piano/synt regelbundet, så jag har både-och. D.v.s. ett mindre klaviatur mellan skärm och tangentbord (Arturia Analog Experience), och ett större (Korg SP-200) där jag kan släppa loss ordentligt.

Jag tycker även det är helt ovärdeligt skönt att ha inbyggda ljud i ett större klaviatur, så jag kan öva och testa saker utan att dra igång allt annat. På så sätt är instrumentet lätt-tillgängligt och är bara att slå på, sätta på hörlurarna och spela.

Det enda du behöver till ditt stagepiano är ett midi-interface á-la USB/DIN. Typ ett sånt här: http://www.thomann.de/se/neusonik_umidi_o22.htm

Du behöver inget installationsprogram, inga cd-skivor (ens på PC), utan bara å koppla in, starta ditt sequencerprogram och välja midi-portar och spela. 🙂

Postat (redigerat)

Tack för era svar, känner också att det nog blir jobbigt att alltid behöva slå på datorn om jag ska kunna spela, hittade dock en sound module som heter pianobox 2

https://www.youtube.com/watch?v=CgunKZTyw9s

som verkar funka med midi-keyboard utan att behöva slå på datorn, men det känns lite omständigt och dyrt i slutändan, så ja då behåller jag nog mitt NP-11 så länge och får köpa till någon liten midi-kontroller att ha på sidan isåfall typ akai lpd8.

Hur funkar det förresten med ett sånt midi interface kabel, slås ljudet av på pianot när jag kopplar in den till datorn? Undrar bara om jag måste dra ur den kabeln varje gång jag bara vill spela på det inbyggda ljudet så att säga?

Redigerat av ljudis
Postat

Tack för era svar, känner också att det nog blir jobbigt att alltid behöva slå på datorn om jag ska kunna spela, hittade dock en sound module som heter pianobox 2

https://www.youtube.com/watch?v=CgunKZTyw9s

som verkar funka med midi-keyboard utan att behöva slå på datorn, men det känns lite omständigt och dyrt i slutändan, så ja då behåller jag nog mitt NP-11 så länge och får köpa till någon liten midi-kontroller att ha på sidan isåfall typ akai lpd8.

Hur funkar det förresten med ett sånt midi interface kabel, slås ljudet av på pianot när jag kopplar in den till datorn? Undrar bara om jag måste dra ur den kabeln varje gång jag bara vill spela på det inbyggda ljudet så att säga?

Ibland har vissa "forward" funktion på MIDI-datan så du kan patcha den vidare genom enheten. Annars köper du en MIDI-splitter.

Postat

Ibland har vissa "forward" funktion på MIDI-datan så du kan patcha den vidare genom enheten. Annars köper du en MIDI-splitter.

Hänger inte riktigt med 🙂 Mitt np-11 har en midi out och en midi in om det är det du menar?
Postat

[...] hittade dock en sound module som heter pianobox 2

Frågan är varför ska du ha en sådan? 😊 Just begreppet "General MIDI" är gammalt och utdött, det är ingenting som du behöver bry dig om. M.a.o:

General MIDI: En bestämd lista på 127 olika ljud. Varje ljud har sin plats, t.ex. flygelpiano finns alltid på nr. 1. Detta uppfanns i en tid då datorer var långsamma och man ville ha så små ljudfiler som möjligt till program och spel. M.a.o. kan två olika syntar/ljudkort som båda har general midi spela upp samma General MIDI-fil. Hade man bättre ljudkvalité i sin general-MIDI uppsättning, lät låten bättre. (Jämför t.ex. Soundblaster 16 med FM-syntes mot Gravis Ultrasound.)

MIDI: Ett sätt att styra syntar och effektenheter - både hårdvara som mjukvara. Det används än idag och är standard. Om ingen annan kan spela upp just dina midi-filer (när du producerar musik), är skit samma. Du mixar ner din låt till wave, flac eller mp3. Dessutom är projektfiler så mycket mer än bara midi-data, och specifika för just din DAW och studiomiljö.

Hur funkar det förresten med ett sånt midi interface kabel, slås ljudet av på pianot när jag kopplar in den till datorn?

Nej, det gör det inte. Normalt sett drar man bara ner volymregeln på pianot ifall du vill använda det som midi-klaviatur. Sålänge du inte vill styra själva pianot (d.v.s. om du vill använda de faktiska ljuden i pianot i en låt), behöver du inte bry dig om MIDI-thru, eller att slå av den interna kommunikationen mellan klaviatur och syntmodul.

En klaviatursynt/piano är egentligen bara en syntmodul och ett klaviatur som sitter ihop. Du kan använda klaviaturet för att styra interna synten, externa synt(ar) - eller styra den interna syntmodulen med ett externt klaviatur.

I ditt fall drar du bara ner volymregeln på pianot när du har igång datorn - och drar upp den när du bara vill spela piano. 🙂

Tips: Ifall jag har datorn på i studion och vill spela på en synts interna ljud, skapar jag bara ett tomt MIDI-spår i sequencerprogrammet (DAW) som skickar ut signalen till en tom utgång.

Postat

Mitt tips är att om du kan spela piano så behåll ditt digitalpiano, annars kan du göra som jag: köp ett litet midi-keyboard och köra via datorn, det finns ljud så det räcker och bilr över

Postat

Frågan är varför ska du ha en sådan? 😊 Just begreppet "General MIDI" är gammalt och utdött, det är ingenting som du behöver bry dig om.

Tänkte bara att man kunde använda den till ett midi-keyboard så man kunde spela piano på det med hörlurar utan att behöva slå på datorn 🙂

Nej, det gör det inte. Normalt sett drar man bara ner volymregeln på pianot ifall du vill använda det som midi-klaviatur. Sålänge du inte vill styra själva pianot (d.v.s. om du vill använda de faktiska ljuden i pianot i en låt), behöver du inte bry dig om MIDI-thru, eller att slå av den interna kommunikationen mellan klaviatur och syntmodul.

En klaviatursynt/piano är egentligen bara en syntmodul och ett klaviatur som sitter ihop. Du kan använda klaviaturet för att styra interna synten, externa synt(ar) - eller styra den interna syntmodulen med ett externt klaviatur.

I ditt fall drar du bara ner volymregeln på pianot när du har igång datorn - och drar upp den när du bara vill spela piano. 🙂

Tips: Ifall jag har datorn på i studion och vill spela på en synts interna ljud, skapar jag bara ett tomt MIDI-spår i sequencerprogrammet (DAW) som skickar ut signalen till en tom utgång.

Okej tack då förstår jag! 🙂

Nu har jag även börjat fundera på om jag inte ska slå till på en USB ljud-interface med MIDi istället på en gång, så jag kan koppla in gitarr och mic i framtiden... 🙂

Har kollat lite på Steinberg UR22 och Behringer U-Phoria UMC204

Kan man använda dom med datorn OCH att använda dom direkt till monitorerna? Alltså ifrån mic/keyborad/gitarr till interfacen sen direkt till aktiva monitorer? Dom drivs ju av USB strömmen, men jag tänkte om man kunde använda någon USB HUB med ström-matning?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.