Jump to content
Annons

Beepande dator vid belastning

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

När jag lägger till video så verkar mina två nyare datorer som kör med 3770k processorer gå tungt, dom börjar nämligen ge varnings beeps ifrån sig. Kollar man med system monitorn så ligger belastningen lite över 30 %. Jag har nätagg på runt 700 w i båda maskinerna och i den ena ett 1 gigs gtx 650 grafikkort samt ett 2 gigs 660 i den andra. I och med att belastningen ligger så lågt så tolkar jag det som att det måste vara grafiken eller strömmen som inte räcker till.

Det lustiga är att en flera år äldre dator med 1366 chipset och en sixcore xeon processor fixar samma lätt helt utan protester. Den har i princip samma bestyckning men ett 4 gigs grafikkortt. Detta grafikkort har suttit i dom andra maskinerna också utan att det gjort någon skillnad, det vill säga dom beepar som fan oavsett.

Skumt som sjutton tycker jag.

Annons
Postat

Jag skulle nog öppna datorn och ta reda på varifrån det piper. Är det just ett rent pipljud (från en buzzer) är det antingen buzzern på moderkortet eller buzzern på något av grafikkorten.

Det stämmer att grafikkort blir skitsura och börjar pipa våldsamt ifall de inte får tillräckligt med ström. Vid överhettning brukar det bli svart på skärmen och datorn startar om. Grafikkort kan även ibland pajja.

Men om du har ett 700w nätagg av respektabelt märke borde du utan några somhelst problem kunna maxa din rigg. (Min speldator har ett OCZ 700W med 2500K i5'a och ett hyfsat nytt high-end grafikkort. Jag kan utan problem maxa ut spel och belasta datorn ordentligt i timmar/dagar i sträck.

Jag skulle nog:

1. Kolla varifrån det piper (om det går)

2. Kör hem grafikkortsfläktsprogramvara och ta tempen på grafikkortet (MSI Afterburner fungerar jättebra, även till andra märken.)

3. Kolla efter damm. Köp tryckluft på burk och blås rent fläktarna på CPU, nätagg och chassifläktar, samt andra mysiga skrymslen i datorn

4. Kolla märke på nätagg. Är det ett nätagg som följde med lådan t.ex. är det med stor sannolikhet inte så jättehäftigt. 🙂 Har du möjlighet och ork, testa även med annat nätagg

Postat

Kolla att det inte har lagts för mycket kylpasta mellan CPU och kylare. Kylpastan är bara till för att fylla ut mikroskopiska ojämnheter i ytorna så att kontaktytan blir så stor som möjligt och utan luftfickor - och blir det för mycket pasta, så isolerar den istället för att göra vad den är avsedd att göra...

Kolla också att alla fyra benen på CPU-kylaren sitter fast ordentligt, så att kylaren verkligen får ordentlig kontakt med CPU:n.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för svar det är ju två av varandra oberoende datorer med skapliga nätagg ändå. Tror det är ett 650 och ett 750, nåt är nog ett mellanprisklass Corsair.

Samt en äldre Asus P6T SE LGA 1366 rig med en sixcore Xeon propp (med ett noname 600 w nätagg) som då verkar gå bättre.

Köra alla tre på OS X och har testat samtliga grafikkort i alla datorer. På grund av OS X så finns det således inte program tillgängliga att testa eller drivrutiner att upgradera på det sättet. Utöver det så är två av moderkorten specialbyggda att köra os x typ dom enda i världen som kan det utan hacking. Det sitter det bästa av intel grejor samt thunderbolt på dom korten som fann på i7 3770k tiden, dvs föra generationen.

Kort sagt jag tycker dom borde klara det lite bättre än Asus riggen som är två generationer äldre.

Kanske 1366 är ett bättre alternativ för video helt enkelt. Jag märker tex en skillnad på ljudsidan faktiskt så där verkar det vara tvärtom eller så klarar Logic Pro 9 bara inte av att hantera flera än fyra kärnor på ett bra sätt.

I Asus riggen sitter det 1300 mhx minnen i dom andra 1600 mhz alla har ungefär lika mycket minne också.

Tack Claes ska kolla men typ sist av allt då jag tror att allt det är ok, du han skriva inna mitt hann iväg.

Samtliga datorer fixar ljudinspelning och redigering bra och målet är en kombinerad ljud och videproduktions studio på semi pro nivå eller hur man ska uttrycka sig. Kommer dock bara att leka i den så jag har inga större ambitioner att nå några försäljningsrekord om man säger så.

Redigerat av Burnin Sven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.