Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har sedan tre år helt övergått till att spela Rolands digitala set TD9 V-drums sedan många års akustiskt spel på vanliga trummor. När jag spelar med mina musikerkompisar ligger både gitarr, bas, sång och trummor i gemensamma medhörningslådor i vårt PA. Känner att speciellt bastrumman försvinner i denna lösning och där ligger grunden till trumspelet. Måste man ha en separat medhörning för specifikt de digitial trummorna? Är In-ear en annan lösning med separat mixer? Tacksam för era erfarenheter kring detta.

Annons
Postat

Eftersom de är digitala och kommer från en punkt - era gemensamma medhörningslådor - hade det kanske varit att rekommendera ja. Har gjort alla möjliga lösningar. Hemmavid repar jag med folk med mitt DTX900, men då sker allt virtuellt (inte bas, gitarr givetvis förutom virtuella stärkare), och då är medhörning ypperlig med separate cuemixar etc. Med 14-manna-soulfunkbandet kör jag akustiskt, men routar det via egen mixer ut i gemensamt PA under rep, och det funkar givetvis eftersom jag även hör mina akustiska på plats. För några år sedan använde jag även digitala i det bandet, och då är det annorlunda eftersom jag bara hörde mig själv i gemensamma lådor. Så varför inte ta ett par enkla in-ears och ta direktsignalen från din modul (ytterst lite), så att du kan höra dig själv och givetvis andra. Eller problemet är även att övriga inte hör kaggen?

Postat

Där kommer nästa lilla problem. Har testat relativt enkla plugs Shure 215 men då låter inte trummorna bra. I mina vanliga övningslurar Shure SRH840 med stora öron låter däremot trummorna kanonbra. Men dessa vill man inte gärna använda på scen. De blir för stora. Även om mätvärdena är samma på dessa öronlurar, är det helt enkelt storleken på luren som antagligen avgör ljudet. Du har inte testat något mer avancerat in-ear system som ex Sennheiser? Med tanke på trumljudet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.