Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,har fått ett problem jag aldrig haft tidigare i Cubase SX2/min P4 musikdator m 2 diskar o allt som det skall vara m minne och sånt....

Spelade in trummor via 8 ingångar på ljudkortet delta 1010 lt (trummor) och fick lära känna diskmätaren för första gången som började gå i taket vid vissa partier och därigenom ljudbortfalll etc.Sedan har det blivit mer problem så att man inte kan jobba med projektet längre,idag började cpu´n strula mest hela tiden på samma låt trots inga nya pluggar etc.Har testat m olika dma size men utan framgång-vad är det som händer m burken???

Har använt denna dator flitigt i ca 2 år m andra projekt m betydligt mer cpu krävande applikationer och aldrig råkat ut för detta tidigare...

Annons
Postat

Var inte denna tråden betydligt längre med en massa bra tips om hur man undvek CPU-spikar ihop med vissa pluggar?

Postat

Kul att han fick det att funka...........jag kör dock i 24/48 med en rätt kraftig dator och för mig börjar CPU:n flippa på ett projekt som min 486:a skulle klarat galant.

En sak till.......bliiiiiiiiiir så trööööööööööött av att läsa om allt detta data strul......suck!

Postat

Jag upptäckte att min cpu spikade när jag råkade starta ett projekt med en gammal template med 48kHz. När jag ändrade sampleraten till 44,1 blev det bra mycket bättre, dvs spikarna blev inte lika kraftiga. Normalizern som det är länkat till ovan hjälpte ännu mer. Det handlar om att vissa pluggar inte är åtgärdade för att tackla denormalproblemet hos cpu'n (framför allt P4). I stort går det väl ut på att när signalen går från svag till tyst, så fortsätter cpu'n att räkna med större och större noggrannhet och bottnar till slut. Normalizern kan man ligga som en insert före pluggarna och ställa så att den skickar ett svagt och ohörbart brus (antagligen), så att cpu'n får verkliga värden att arbeta med.

Det var ett tag se'n jag läste artikeln, men jag tror att det här stämmer hyfsat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.