Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Goddag Studioforum nu är det så att jag hade tänkt att investera i en studiodator och den kommer enbart att användas till musik mer eller mindre, men så kommer det lilla kruxet att jag är helt värdelös på hårdvara och vad man egentligen behöver jag har suttit och läst lite i studiodator 2014 men det jag letar efter är väl något som är uppdaterat för dagens datum, så jag efterfrågar hjälp att bygga en studiodator för mellan 6 och 8 tusen kan även tänka mig att gå upp till 10 det beror lite på vad man får helt enkelt. Det är elektronisk musik som jag har tänkt mig att producera till att börja med, så då skulle jag nog även vilja ha lite hyffsade midicontrollers och liknande om ni har tips på sådant.

Mvh Alexander

Annons
Strandberg (oregistrerad)
Postat

Tja, jag byggde precis en dator avsedd för gaming samt musikproduktion. Jag betalade runt 10k, men då var det med ett robust chassi och givetvis ett bra grafikkort. Hade jag bantat bort grafikkortet så hade den legat på ca 6k. Finns massvis med sidor som säljer gaming datorer, så mitt tips om du inte kan så mycket är att kolla lite på det som finns. Sen räknar du bort dem fläskiga grafikkorten så lär du hamna rätt på. Jag skulle säga att du bör ha så kraftfullt processor/moderkort/ramminnen som det bara går för den slanten. Jag har 8gb ram och jag tycker endå emellanåt att jag kan få lite små lagg i FL studio när jag arbetar med stora projekt. För att optimera ytterligare så bör du skaffa ett 64-bitars operativsystem(det vankigaste idag) win 7 skulle jag rekommendera sen ditt produktionsprogram i 64-bitars dessutom. På det viset så kan din mjukvara dra större nytta av stora mängder ramminne.

Postat

Tycker definitivt att du bör okulärbesikta denna tråd vid tillfälle då där avhandlas en hel del:

https://www.studio.se/index.php/topic/106389-studiodator-2014/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.