Jump to content
Annons

Reason, cubase eller protools etc. ?


jonis

Recommended Posts

Hejsann!

Har precis införskafat ett beg. Audiofile 2496 och en liten behringer mixer..

Nu är det dags att införskaffa programvaran.

Vad är det egentligen som behövs. Räcker det med tex. cubase eller reason.

Eller behövs flera program?

Undrar även vilket som är bäst, om det är en smaksak det handlar om, eller om det faktiskt finns ett som är erkänt bättre än något annat.

Har funderat på att ladda ner reason demo:n, men såg att den var lite väl stor att ladda ner med mitt modem 😕....

Föresten, någon som vet om det finns någon bra manual eller likn. för nybörjare inom ljudteknik och hemstudioteknik i allmänhet??

Mvh Jonis

Redigerat av jonis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu ska vi inte utse vad som är bäst - utan vad som är mest lämpat för ditt arbetssätt. 🙂

  • Vad spelar du för instrument?
  • Vilken genre/vilka genrer jobbar du med?
  • Har du använt något musikprogram på dator tidigare? Oavsett hur avancerat det är! Isåfall vilket?
  • Helt nybörjare på inspelning? Eller har du spelat in musik utan dator tidigare?
  • Hur har du tänkt dig att använda datorn och mixerbordet? Spela in elektriska instrument, akustiska instrument, sång osv.?
  • Förväntningar och krav på vad du ska kunna använda musikprogrammet till?

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hejsann!

Jo det kanske jag borde nämnt 🙂 ...

  • Jag spelar gitarr (både el och akustisk) och sjunger, men jag har tänkt att även spela in bas, tamburin, lite munspel och eventuellt lite handklapp:P..

  • Musiken är väl någon slags blandning mellan akustisk lugn indiepop och singer/songwriter alla tidig Dylan eller nått..

  • Jag har inte använt något program innan, men idag gick jag just en nybörjarkurs i cubase så jag har fått en vag känsla över hur det funkar där.

  • Jag är helt novis på inspelning, jag har bara spelat in låtar på en extrem LoFi casett-porta tidigare.. Ej med datorer.

  • Mina förväntningar är inte jättehöga, eller lättare sagt den musikbilden kräver inte extremt svår teknik. En gitarr, sång, tamburin om trummor så inte speciellt mycket. En ganska enkel ljudbild tror jag.. Eller??

Som sagt har jag precis gått en grundläggande kurs i cubase så jag tror jag ska satsa på det fullt ut, om det inte finns något som funkar lika bra som är mycket billigare.

Vad kan man mer behöva för program tro?

Mvh Jonathan

Redigerat av jonis
Link to comment
Dela på andra sajter

OK.. nu har jag fler demon att ladda ner än vad mitt modem klarar av 🙂 ...

Längtar efter bredbandet som ska komma snart......

Tack, jag är nöjd med svaren än så länge, kollar just nu lite på gratisprogrammforumet..

Mvh Jonathan

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det midi ö h t i samplitude? Om inte så är det ju kanske en onödig begränsning?

Jodå!

Utdrag från Samplitude infocenter:

MIDI drum editor, multi-editor for MIDI controllers.

Vastly expanded MIDI tools make it easy to integrate internal and external synthesizers. Another new feature is the multi-editor for the parallel display and processing of MIDI control and pitch bend controller data. The drum editor includes matrix and cell editing features as well as graphic velocity editing and is combined with convenient drum map management so that you can flexibly program your drum tracks. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Pro Tools är det klart enklaste programet att lära sig, desutom har dom bra videor på sin hemsida om du får bredband snart. Dom har precis släpp en version som funkar med ditt ljudkort. Dock kanske det är lite väll dyrt, och har du redan gått en kurs i cubase kanske Cubase LE är att reka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja rekomendera Tracktion.

Ett program som är löjligt enkelt att komma igång med men ändå lurar på de flesta funktioner du kan tänkas behöva. Och så är det snällt mot plånboken också.

Tracktion finns bara i en version och därmed slipper du spårbegränsningar och allt annat larv som finns i t ex Cubase SE.

Tracktion version 2 släpps nu i Maj.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

jag har ytterligare ett förslag som jag själv använder, nämligen Cakewalk Home studio, jag tycker det är lättanvänt logist och så vidare.

Har in hållt på med inspeling spceillet länge, men har lärt mig Home studio med lite hjälp. Det är dessutom väldigt billigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)
Hej!

Har nu testat "KRISTAL Audio Engine" och tyckte det såg ok ut.. Tror jag kör med det till jag fixat pengar till cubase.

Mvh Jonathan

Ett mycket gott allternativ. Liknar också en gammeldags bandspelare ganska mycket. Hade den haft vsti stöd hade den varit perfekt. Det är så lätt att "klippa och klistra" i Kristal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason är jättebra till electronica i alla former. Mycket prisvärt dessutom, tycker jag.

Cubase (billigaste versionen räcker) eller någon av dess omedelbara konkurrenter är bra om du skall spela in akustiska instrument via mikrofon.

Men jag tycker som andra här att Kristal (gratis) är jättebra att börja med och sedan kan du när du känner dig själv lite bättre (som musikproducent menar jag) kan du lättare föreställa dig vad du behöver förutom det som Kristal kan ge dig och då vet du bättre vad du kan komma att behöva köpa.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...Hade den haft vsti stöd hade den varit perfekt. Det är så lätt att "klippa och klistra" i Kristal.

Jag håller med. VSTi och VSTfx är mycket användbara, minst sagt och det finns ju många som är gratis och många billiga också. Då är det ju Cubase eller konkurrent som gäller. Men börja med Kristal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...