Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej och tack alla för ett jättebra forum!

(moderator - har jag lagt tråden i fel forum så ber jag om ursäkt och hoppas ni kan dra den till rätt plats!)

Har precis bestämt mig för att köpa på mig en hemmastudio och se om man har någon egentlig talang eller bara drömmar... 😉

Skämt å sido, har fuskat lite på sidan om lite band och kommit med en massa input på vad andra gjort vilket fungerat bra men vill ta steget fullt ut och börja själv på kammaren nu också.

Hade tänkt mig att använda PC som bas i riggen och behöver er hjälp för att det hårdvarumässigt ska bli rätt från början och inte en massa lärpengar, byta utrustning etc...

För tillfället har jag följande:

PC

ljudkort Asus Essence ST, ett PCI kort som fungerar bra ihop med ASIO drivers, det har linje ingång samt aux, 6.5mm ingångar.

SSD

3 bildskärmar

AKG 240 Studio hörlurar

KRK Rokit RP5 Gen 3

Här ber jag er att rätta mig om jag har fel för vad jag vet hittills är nog hälften hörsägen och resten förmodligen missuppfattningar! 😉

Ljudkort för midi anslutning för att minimera latency tex. ett M-Auidio Audiophile 2496 (jag har en ledig pci slot på mitt moderkort)

Förstår jag rätt så har detta dock bara midi in och midi ut och kan således bara hantera ett instrument (?) jag tror dock jag behöver fler enheter inkopplade samtidigt enl nedan:

X antal (88?) tangenters keyboard/synth/elpiano med anslagskänslighet, aftertouch och EJ viktade tangenter, dvs väldigt lätta tangenter så man även kan använda det för trummor och dylikt (?)

88 tangenters klaviatur med graded/weighted hammers, detta för att jag utöver allt annat vill att min son ska få lära sig spela akustiska pianon. Jag har tolkat det som att det skall vara velocity och anslagskänsligt (?) samt ha jävligt bra känsla. Den här klaviaturen får kosta en del just pga sonen, men jag köper naturligtvis gärna något begagnat. Gärna så slimmat det går, dvs utan högtalare mm.

Externt kontrollerbord med uppsjö av analoga rattar för justering av mjukvara (usb?)

- ingen aning ang hårdvaran.

Mikrofon (kopplat till analog ingång ljudkort)

- ingen aning ang hårdvara, kan dock inte sjunga speciellt bra men vill kunna spela in sång bara för att kunna visa på ett ungefär hur jag tänkt mig att det ska låta för de som ska sjunga åt mig - dvs behöver förmodligen nån ok instegsmick bara.

Allt ovan kopplat till PC där mjukvarysynthar, cubase och liknande program är vad som egentligen gör själva ljudet och hårdvaran ovan egentligen bara är ett controllergränssnitt med olika taktil känsla.

Är jag helt ute och cyklar?

All hjälp mottages mycket tacksamt! 🙂

Redigerat av Cobolt
Annons
Postat

Mina förslag baserat på det du skrev ovan:

Ljudkort: steinberg ur-22 http://www.thomann.de/se/steinberg_ur22.htm?sid=b1d17a9832169a323ca9fd7ea8102a2f

Du får då två ingångar. Antingen kan du spela in keyboard i stereo eller sång och keyboard i mono samtidigt. På baksidan har du midi in och ut för din andra keyboard.

Som masterklaviatur kan du kolla på Yamahas p35. Kostar runt 3,5 kr. Vägda tangenter. Annars leta begagnat.

Mikrofoner finns det en uppsjö av men studio projects B1 har återkommande presenterat sig som en bra nybörjarmikrofon.

http://www.thomann.de/se/studio_projects_b1.htm

Angående controller tycker jag att man får mycket för pengarna med en behringer bcf2000. Finns ofta begagnat runt tusenlappen.

• Gilla 1
Postat

Roligt med fler människor som upptäcker musikproduktion! Du har mycket att lära, vägen är lång och ofta kantig - Lika roligt som frusterande. 😉

Alltid bra att börja med det man har, för att se hur långt man kommer - Och framförallt att man inte lägger dyra pengar på saker man inte kommer använda. (Jo, jag har gjort många felköp under årens lopp.) För det krävs kunskap om vad man behöver veta, och kunna. 🙂

Lite kort om dina spörsmål ang. utrustning:

* Ljudkort: Precis på samma sätt som man inte kör ett spel-grafikkort för bildredigering - Skulle jag aldrig förorda ett spel-ljudkort för musikproduktion. Dock, återigen bra att testa med det man har. ASIO4ALL i all ära (verkligen 🙂 ), men du kommer bara komma så långt med just den setupen.

Som instegskort skulle jag köra på ett Presonus Audiobox USB. Billigt, bra preamps, ultrastabila ASIO-drivrutiner som kräver minimalt med processorkraft. Du kan även köra flera program samtidigt (sålänge endast ett av dem kör ASIO.) T.ex. ha ditt sequencerprogram öppet, och samtidigt lyssna på en låt på spotify som du vill lära dig.

* MIDI: Köp inte ljudkort p.g.a. antalet MIDI in/ut. Nu förtiden har i stort sett alla syntar och klaviaturer USB - vilket är ett inbyggt MIDI-gränssnitt, vilket i sin tur gjort de traditionella DIN-kontakterna tämligen sällsynta. Och skulle du till äventyrs köpa en synt som endast har MIDI-DIN, kräver det inte mer än inköp av ett USB-MIDI-gränssnitt för att du ska kunna prata med synten. (Jag själv kör t.ex. ESI M4UXL för kommunikation till tre av mina syntar.)

* Klaviatur: Du kan naturligtvis lägga trummor med klaviatur, men jag skulle satsa på ett klaviatur som HAR pads. På så sätt får du både-och. Vägda tangenter är en smaksak, jag har stagepianon med vägda tangenter och MIDI-klaviatur utan - Båda fyller sin funktion. Om du inte spelar piano, spelar det mindre roll med vägda tangenter.

Ett Nektar Impact LX49, med pads skulle jag titta på. Blir det för mycket pengar, finns alltid billigare alternativ - utan pads - som du kan köpa till i efterhand. Typ en Arturia Beatstep.

* Externt kontrollerbord med uppsjö av analoga rattar: Jag skulle nog vänta lite. För du måste först testa med ditt (kommande?) sequencerprogram och se vad du vill med en kontroller, och sedan hitta en som passar dina behov, ditt arbetssätt och ditt sequencerprogram. De brukar dessutom vara hutlöst dyra för vad man får. (D.v.s. en avancerad fjärrkontroll med fartränder.)

* Mikrofon (kopplat till analog ingång ljudkort): Oj, finns många bra mikrofoner i budgetklassen. Vad ska du spela in? Allt ifrån en ADK s51, till Studio Projects B1 är väldigt mycket mikrofon för pengarna. Bra att även komplettera med micstativ, bra micsladd, puffskydd och shockmount.

* Dator: De (enligt mig) två bästa investeringar du kan göra i din studio är SSD-diskar och stor(a) bildskärm(ar). Jag kör en 1920x1200 24" skärm, och skulle lätt kunna använda högre upplösning än så. Man slipper zooma-in över klipp, du kan se fler kanaler samtidigt och kan ha pluggar och program igång för övervakning.

* Monitorering/Baslåda: Bra att du tänkt på monitorer och lurar, men för guds skull (och din egen 🙂 ) glöm inte baslådan. Gärna en låda i matchande märke med dina monitorer. Jag förespråkar alltid, ALLTID baslåda i ett monitorsystem.

Allt ovan kopplat till PC där mjukvarysynthar, cubase och liknande program är vad som egentligen gör själva ljudet och hårdvaran ovan egentligen bara är ett controllergränssnitt med olika taktil känsla.

Ja. Det är faktiskt så det är. Bra dator, skärm(ar), ljudkort och monitorer är navet din studio.

• Gilla 2
Postat (redigerat)

Tackar för er feedback, det är helt lysande att få höra hur ni som redan gått hela eller åtminstone en rejäl bit på vägen tänker, tack för att ni delar med er av era erfarenheter! 🙂

Cathrine << ang pads direkt på klaviatur för trummor, är det höga priser på externa separata sådana av ok kvalité? är det inte allt för dyrt kan jag absolut tänka mig att köpa en sådan för att ha fler klaviatur att välja mellan.

Ska kika på vad en baslåda kostar, vet att det finns en sådan i samma serie.

Everlastingrecords << ska absolut ta mig en titt på hårdvaran du rekommenderat, priserna är ju högst överkomliga!

Redigerat av Cobolt
Postat

En Nektar LX49 ligger på 1.200 på Thomann, och LX61'an ligger på under 1.500 spänn. De har dessutom en hel del rattar och knappar som du (om du orkar) automatisera med din programvara. Har du plats, och kan spela piano, är (minst) fem oktaver helt klart att föredra - framför fyra.

Jo, KRK har subbar oxå. Deras 10S-modell ligger på en bit över 3.000, vilket är absolut överkomligt för en monitor-sub. Den har även linje ut för höger och vänster monitor, så du kan daisy-chaina monitorerna via subben. (Så slipper du kontrollrums-lyssningsenhet eller högtalarswitch med subwoofer-utgång.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.