Jump to content
Annons

Gammal hack blir som ny

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Jag hittade en billig Xeon processor (Intel Xeon X5650 6 Cores 2.66GHz / 12M Socket 1366) på Ebay UK från China för 800 spänn ink frakt. Jag tänkte den kanske kan funka i min äldsta hackmack som bygger på ett gammalt Asus moderkort p6T SE med samma socket.

Liiiite osäkert var det ju men chansen ändå ganska höga tyckte jag och 800 spänn är ju inte så mycket idag så vi kör tänkte jag.

Jo fan den funkar så nu har jag en 6 core Asus P6T SE hack pro, delarna kanske kostar några tusenlappar idag i och med att det är så gamla grejor. Den borde kunna dra några spår tycker man men dessvärre har jag inget att lasta den med just nu mer än det där Evans benchmark testet så jag får väl köra det.

Annons
Postat (redigerat)

Hmm 43 spår bara i Evans Logic multicore Benchmark testet om den ska gå stadigt. Det borde ju vara mer men den är ju gammal i och för sig. När jag tänker efter så gör faktiskt mina i7 3770k maskiner bara lite över 50 kanske 60 om jag inte minns fel.

Det roliga med den här äldre med 6 core proppen det är att när Logic går på knäna så ligger processorbelastningen bara på 26 %! Så nån nytta gör den här processorn tydligen ändå. Det är väl Logic som suger på att utnyttja dens kapacitet kan jag tro. Jag kör Logic 9 pro.

Edit:

Hittade info från den gamla. Fan vad surt 😄 den gjorde flera spår med den gamla 930 processorn. Nåja det var skoj att leka ändå.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Den är däremot numera en ganska skaplig slitvarg på video sidan. Sänder lite klipp på youtube live just nu

Postat

Roligt med uppgraderingar! Jo, Xeon-proppar är bra för arbetsstationer och servrar, p.g.a. massor med cache, men nya processorer är så mycket snabbare att även en fyrkärnig i7a kör om en 5650. i7'or i det högre prissegmentet är faktiskt baserade på just Xeon.

Enligt Passmark's CPU-lista:

* Intel Core i7-3770K @ 3.50GHz - 9645 poäng

* Intel Xeon X5650 @ 2.67GHz - 7655 poäng

Jag gissar på att Logic inte kan tråda ut sig till alla kärnor, varför det finns (massor med) outnyttjat krut i processorn p.g.a. detta. 6 kärnor delat på 100% är ca. 16-17%. Det gånger två blir 32-34%. Så det finns risk att Logic endast trådar ut till två processorkärnor.

Öppna Aktivitetshanteraren och kör kringla-2 (tror jag det är), så ser du vilka kärnor som används mest. Ser du höga toppar på olika kärnor (men aldrig samtidigt) är det ett tecken på att OS flyttar runt Logic till olika kärnor i ett försök att distribuera runt lasten. (Även kallat "Processor Affinity".)

Postat

Med senaste versionen av Logic Pro X (dvs 10.0.7) så klarar det 24 kärnor och det sprids ut allt eftersom man börjar plocka på pluggar men det ändras efter varje start/stop, så visst rör det på sig.

Innan var det bara 16 vilket gjorde att jag hade 8 kärnor som inte jobbade. I ett benchmarktest så kom jag upp som bäst i 178 spår. Men efter senaste uppdateringen så kom jag upp i 200. Min förra Powermac kom upp i 11 spår...

Postat (redigerat)

Edit:

Din maskin Killwithskill gissa om man är avundsjuk hehe. Den nya verkar hel cool men det blir en del att byta ut av sånt man redan har och en del som man måste komplettera. Jag menar med en sån investering så sitter man ju inte med sunkiga skärmar så bara där sticker det iväg med den nya mac pron.

Jo det var nog inte så värst förr med hur effektivt Logic kunde hantera det där. I mitt fall så var det ju bara att jag ville testa och fick en ganska duglig Musik dator (i alla fall inte sämre än den var innan processorbytet och den dög allt åt mig) och en liten videoslav som kan köra lite tunga slitgöra processer så den/dom andra datorerna får jobba med det roliga.

Det jag körde igår sent när jag testade den det var helt enkelt videoklipp från min hårddisk rakt ut på Youtube Live med ett par ganska processorkrävande program. Den låg på 60-70% och pendlade vilket väl om man jämför med musikinspelning nog borde innebära ett helt gäng spår med effekter på alla kanaler kanske likvärdigt med en i7 3770k till och med.

Jag har två såna maskiner så jag ska testa vad den belastningen innebär i % på dom så jag har nåt och jämföra med.

Men kortfattat så tycker jag väl att jag skrämde liv i den där datorn i ett par år till.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Hmm nu fattar jag ingenting idag lastar jag på ännu mera och nu kör pendlar den runt 40 %. Jag måste ha haft nåt mer igång i bakgrunden igår då låg den ju runt 60-70 % skumt.

testar att sända igen och se om det ökar på belastningen.

Postat

Idag kan jag dra på Logic oxå och det lirar ändå 34 spår stabilt och det med tre tunga grafikprocesser igång som inte lastas på grafikkortet så vitt jag förstår utan bara går på processorn. Belastningen ligger under 60 % idag, skumt men skoj dvs änna mera användbart.

Om man jämför med Killwith skills gamla g5 med 11 spår och bara logic så får man väl säga att den här gamla ångmaskins PCn lirar os x ganska bra med en sån här processor hehe.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.