Jump to content
Annons

Forumet frÄn helvetet?


Bullerbyn

Recommended Posts

Blir tokig. Försökte göra ett inlÀgg samt posta en lÀnk i detsamma. Det gick inte? NÀr jag dÄ klickar pÄ den förhatliga lilla knappen lÀnk och dÀri klistra in min lÀnk sÄ hÀnder ingenting nÀr jag försöker trycka pÄ ok. PISS!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

(Microsoft) Explorer!? Vad Àr det? Den Àr vÀl ÀndÄ totalt borta helt!? Bara ett bihang som följer med ett operativsystem.. Finns Chrome, Safari och Firefox som gör jobbet mÄnga gÄnger bÀttre! Var nog mer Àn Àn 7 Är sedan jag anvÀnde Explorer sist!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kör man firefox kan man inte anvÀnda spelaren dock...

Hahaha fyfan, pÄ jobbet jobbar jag en del med statistik, och IE Àr Àn den vanligaste webblÀsare, dÄ borde en sajt Àven funka med ie kan man tycka.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Var ocksÄ fan av IE10. Sen började varenda kÀft sÀga att det Àr farligt att anvÀnda det. SÄ jag började snoka runt och lÀsa pÄ, rejÀlt. Fanns knappt ett spÄr av sanning i nÄt av det, och alla kÀllor som folk hÀnvisade till var bara BS eller totalt övertolkade saker för att försvara att 'det som sÀgs faktiskt skulle vara sant'. Tror det bara Àr juvenil festlighet i att attackera, vara den första som sÀger "mjukvaru-kejsaren har inga klÀder". Enda 100%a sanningen var att IE visar sidor nÄgot segare Àn konkurrensen.

.

Men i vilket fall, nu har IE fÄtt peststÀmpel, och det verkar som folk inte alls Àr intresserade av att verifiera att olika sidor och funktioner inte funkar med IE lÀngre dÄ. Trots allt Àr ju IE den mest toleranta webblÀsaren jag provat. Funkar nÄn komponent inte i nÄn annan webblÀsare sÄ kan man ge sig attan pÄ att den funkar i IE. Behöver inte ens följa W3C för att det ska funka utmÀrkt i IE.

Men det hÀr forumet Àr ju ett fÀrdigprogrammerat forum, som laddas ner och installeras pÄ servern. Sen Àndrar och modifierar man lite hÀr och dÀr, men man vÄgar oftast inte skruva för mycket, för att inte sabba nÄt i 'grundkoden'. Finns mÄnga andra som kör med samma fÀrdiga forum som detta. IE funkar inte sÄ bra pÄ dom forumen heller.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag kör ocksÄ enbart IE.... alla andra webblÀsare brukar alltid strula pÄ en eller fler siter jag besöker regelbundet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hahaha fyfan, pÄ jobbet jobbar jag en del med statistik, och IE Àr Àn den vanligaste webblÀsare, dÄ borde en sajt Àven funka med ie kan man tycka.

Men de etablerade tjÀnster som finns för browserstatistik visar pÄ ganska stor variation. IE Àr ofta den nÀst mest anvÀnda, efter Chrome.

Sedan varierar det vÀl med anvÀndarbasen. Studioforum anvÀnds nog av relativt mÄnga macanvÀndare, vilket troligen gör Safari vanligare Àn pÄ andra sajter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Perfekt... Switchade över till Chrome för att skriva ett inlÀgg och testa om jag kunde klistra in lÀnkar men kunde nu inte ens logga in dÄ reklamen för GoPro tÀcker precis hela rutan dÀr lösenordet skall knappas in?!? Forumet mÄste drivas av retards.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ps. Det brukar ofta gÄ att stÀlla in vilka annonser som ska slÀppas igenom och vilka som ska blockas i adblockern. Kanske rÀcker för dig att blocka de annonser som tÀcker innehÄllet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Alla dessa problem inbjuder ju inte direkt till att man postar... Men det kanske Àr planen?

Ser hur du menar.

Reklam-folk brukar pressa grÀnserna ibland. Börjar 'kunderna' klaga, sÄ brukar man dra ner lite i taget, precis till dÀr klagomÄlen verkar minska. DÀr stannar man. SÄ man har liksom max reklam man kan ha utan att förlora för mycket av folket.

Ibland pressar man upp, lÀgger ut lite mer, testar grÀnsen liksom, ser hur reaktionen blir. Blir det inte för mycket klagomÄl sÄ har man kvar det sÄ. Trist men .. ja ..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok, sÄ forumet krÀver adblockers för att kunna anvÀndas? Undrar om de ansvariga tycker det Àr ett smart val?

http://4a1bd6ed817b1f93af6fee0c529d1a43.jpg]

det Àr ett helvete att logga in nÀr reklamen tÀcker över rutorna dÀr man skriver, för mig Àr det fan vÀrre Àn den dÀr bilden, tÀcker över anvÀndarnamn helt... men till slut sÄ lyckade jag,som ni kan se, logga in efter att ha trycket cmd + +(förstora i mac/safari) nÄgra gÄnger och dÄ kom en liten del av anvÀndarnamn rutan fram som jag kicka i och skrev utan att se vad jag skrev.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄdana hÀr trÄdar ger mig alltid anledning att pausa adblocker och titta hur det Àr tÀnkt att forumet ska se ut. Uppenbarligen ska inte ens menyerna synas.

fa2e0f0a919a5dc1963fef516abb7815.png

(Àrligt talat tror jag alla ansvariga anvÀnder adblocker, annars hade vÀl ÀndÄ sÄdana dÀr amatörmisstag rÀttats till?)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)

SÄdana hÀr trÄdar ger mig alltid anledning att pausa adblocker och titta hur det Àr tÀnkt att forumet ska se ut. Uppenbarligen ska inte ens menyerna synas.

fa2e0f0a919a5dc1963fef516abb7815.png

(Àrligt talat tror jag alla ansvariga anvÀnder adblocker, annars hade vÀl ÀndÄ sÄdana dÀr amatörmisstag rÀttats till?)

Det Àr en massa javascript kod som kommer frÄn reklamföretagen. Kör man noscript i firefox sÄ fungerar siten ganska bra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bara för att ge en bild av proportionen reklam hÀr:

Min adblocker visar mig hur mÄnga reklam-element den blockerat pÄ den sida jag ser i browsern för nÀrvarande.

NÄgra av dom mest reklamtÀta sidorna Àr ju kvÀllstidningarnas sidor, och dÀr blockas mellan 6-10 element för mig. Det Àr lite olika för varje gÄng man besöker (eller laddar om) sidan.

Kollade Àven in pÄ nÄgra förhatliga 'undergroundsidor' som piratebay, som drar ur 3 blockeringar, en annan pirat-sida som krÀvde 7 blockeringar, och en random samvetslös 'sunk-sida med erotiskt innehÄll' behövde 7-8 st blockeringar med.

Studioforum-sidan (framsidan i alla fall) avkrĂ€ver 27-33 st blockeringar frĂ„n min ad-blocker. Kan alltsĂ„ tyda pĂ„ ca 4ggr sĂ„ mycket reklam som t.ex. kvĂ€llstidningssidorna. Å andra sidan sĂ„ kan reklam hĂ€r bestĂ„ av annan visningsteknik som fĂ„r ad-blockern att jobba hĂ„rdare. Oavsett vilket, sĂ„ ger det ett perspektiv som onekligen ger bra stöd för kritiken.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Blir tokig. Försökte göra ett inlÀgg samt posta en lÀnk i detsamma. Det gick inte? NÀr jag dÄ klickar pÄ den förhatliga lilla knappen lÀnk och dÀri klistra in min lÀnk sÄ hÀnder ingenting nÀr jag försöker trycka pÄ ok. PISS!
IE 11:as renderare Edge har grova problem med mÄnga Javascript-baserade mjukvaror och det inkluderar Àven ett bibliotek för textredigering som anvÀnds pÄ flera hÄll pÄ webben inkl. forummjukvaran.
SÄ forumet Àr alltsÄ inte kompatibelt med Explorer?
Jo, t.o.m. IE 10. Det hÀr Àr alltsÄ inget som Àr specifikt för detta forum utan drabbar mÄnga webbsajter över hela vÀrlden. RÀkna med att det löser sig i framtiden med kod som tvingar IE11 att rendera sidor pÄ samma sÀtt som IE10.

Men det finns flera lösningar.

Ett sÀtt Àr att stÀlla om dokumentlÀge i IE11 till samma som IE10.

sfie11.png

sfie10.png

Den snabbaste lösningen av dem alla Àr ÀndÄ att bara skriva in lÀnkadress/URL (inklusive http://) som helt vanlig text. Forummjukvaran ska kÀnna igen mönstret och skapa lÀnken automatiskt.

Vill du trots allt redigera sjĂ€lva lĂ€nktexten kan du vĂ€xla redigeringslĂ€ge till kodlĂ€ge. Klicka knappen lĂ€ngst till vĂ€nster pĂ„ översta raden. Ändra texten strax före

[/url]

och klicka tillbaka till textlÀget igen.

kör man firefox kan man inte anvÀnda spelaren dock...
Det Àr ett annat problem.

Musiken levereras till spelaren frÄn forumets fildatabas, inte frÄn en enskild mp3-fil. Medan andra webblÀsare accepterar hÀnvisningen och skickar vidare data till spelaren sÄ gör inte Firefox det. Firefox Àr ganska hÄrd nÀr det gÀller hÀnvisade lÀnkar och contentheaders. Det skulle kanske kunna lösas med en annan spelare som laddar hem hela filen innan uppspelning.

Perfekt... Switchade över till Chrome för att skriva ett inlÀgg och testa om jag kunde klistra in lÀnkar men kunde nu inte ens logga in dÄ reklamen för GoPro tÀcker precis hela rutan dÀr lösenordet skall knappas in?!? Forumet mÄste drivas av retards.
Sidan fungerar fint i Chrome hÀr. Jag har provat att zooma m.m. för att hitta vad du upplever men jag lyckas inte fÄ reklamen att tÀcka för nÄgot alls. Det fungerar som tÀnkt. sfchrome.png
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr ett annat problem.

Musiken levereras till spelaren frÄn forumets fildatabas, inte frÄn en enskild mp3-fil. Medan andra webblÀsare accepterar hÀnvisningen och skickar vidare data till spelaren sÄ gör inte Firefox det. Firefox Àr ganska hÄrd nÀr det gÀller hÀnvisade lÀnkar och contentheaders. Det skulle kanske kunna lösas med en annan spelare som laddar hem hela filen innan uppspelning.

Jag vet ingentin om kodning eller sÄ... men hur kommer det sig att dropbox-spelaren fungerar felfritt hÀr pÄ forumet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vet ingentin om kodning eller sÄ... men hur kommer det sig att dropbox-spelaren fungerar felfritt hÀr pÄ forumet?
Det Àr ingen dropbox-spelare.

Det Àr en generell mediaspelare som spelar ljudfiler frÄn en direktlÀnk, dvs. det funkar med alla servrar som levererar en adress i stil med server.se/ljudfil.mp3 och sÄ blir det med filerna du delar offentligt med Dropbox ocksÄ.

LÄtar i forumet lagras och levereras till webblÀsaren pÄ ett annat sÀtt. Ett skript i nedladdningssystemet ser till att du Àr inloggad medlem innan du leds vidare till en ljudfil.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...