Jump to content
Annons

Spela in akustisk session utomhus


soulpop

Recommended Posts

Ni har säkert, precis som jag, ramlat över sjukt grymma akustiska versioner av olika band som är upplagda på Youtube som är inspelade/filmade utomhus.

Tänkte med sommarens fördelaktiga väder & fina kvällar försöka mig på att göra detta.

Det som ska spelas in är två gitarrer samt en röst.

Hur mickar man upp detta på bästa sätt?

Ska man bara slänga upp en mick (mono) lite i bakgrunden som får fånga allt, eller samma sak fast stereo?

Eller bör man micka upp allt var för sig och redigera sen i efterhand?

Filma är ju ett helt eget kapitel med synk osv.

Ni fattar nog vad jag menar nu, kom gärna med tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Generellt vill du använda så öppna mikrofoner som möjligt, gärna Omni, då dessa är minst känsliga för eventuella vindpuffar som kan förekomma utomhus. Sen är det upp till dig hur många möjligheter du vill ge dig själv.

Att synka ljud och film gör du med en klappsync. dvs, när film och ljud spelar in klappar du med händerna. Sen går du bara på ljudsspikarna i kamerans ljud med ditt inspelade ljud och lägger dem på samma ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på flera saker. Vilket sound du vill ha, vilken typ av film du vill ha, musikernas erfarenhet, väder mm.

Får mikrofonerna synas? Ska det låta närmickat eller vill du ha ett 'naturligt sound'? Ska/kan du spela in musiken först och filma sen? Ska musikerna stå stilla eller röra sig?

Enklast är ju att sätta upp en stereomick och filma spelningen rakt av. Kan kombineras med instrument- och sångmick förstås men som sagt det beror ju på hur ni vill ha det.

Har ni kläm på play/singback så får ni ju en ledigare film utan mickar.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...