erika93 Postat 19 juli 2014 Postat 19 juli 2014 Hej, jag sitter och försöker göra en Avicii liknande EDM pop/house låt. Mitt problem är gitarr soundet. Jag använder inte en riktig gitarr utan Musiclabs Realguitar 3. Och den funkar för ändamålet. Problemet är själva mixsoundet. Jag har skapat ett schysst groove som låter bra men jag får som sagt inte till själva soundet. Så några frågor: 1. Spelas gitarren i nämnda exempel på nylon eller stål strängar? 2. Spelas gitarren med fingrar eller plektrum? 3. Vilka effekter behövs för att få till soundet? Har jag tur finns det något preset i Guitar Rig eller liknande som kan ge mig en bra start att utgå ifrån. Jag har Waves Mercury bundle om det finns något jag kan hämta därifrån. Har provat CLA Guitar men hittar inget som ger mig samma känsla. Alla tips och förslag mottages tacksamt. /Erika
Unicron Postat 19 juli 2014 Postat 19 juli 2014 Min gissning är att det är en stålsträngad gitarr, spelad med plektrum. Det är rätt mycket strängljud på gitarren i Wake Me Up så försök få fram det i ditt preset. Gitarrerna i Wake Me Up komprimeras rätt hårt med, så att dem inte spretar för mycket i mixen.
erika93 Postat 19 juli 2014 Trådstartare Postat 19 juli 2014 Unicron, tack för tipset. Jag ska fortsätta försöka. Flera tips tas gärna emot. /Erika
Tomas Nilsson Postat 19 juli 2014 Postat 19 juli 2014 Har sett på bilder på hans dator att han använt sig av Maseratis gitarr plug från waves Så testa den!
erika93 Postat 19 juli 2014 Trådstartare Postat 19 juli 2014 Tack Tomas, jag kommer ganska nära med den. Hade helt glömt bort att jag hade Maserati pluggen... Avicii, here I come... /Erika
Piccazzo Postat 19 juli 2014 Postat 19 juli 2014 Avicii är en stålsträngad akustiskt gitarr , David Guetta är en stålsträngad elektrisk gitarr. Tror Avicii är även dubbad med en 12 strängad akustisk i bakgrunden. David Guetta sounden har en del tremolo och chorus i sitt sound.
erika93 Postat 19 juli 2014 Trådstartare Postat 19 juli 2014 Tack Picazzo, ska prova choruset. Detta i kombination med Mazzerati pluggen borde göra att jag kommer närmare... Spännande. Jag återkommer med feedback. /Erika 1
Unicron Postat 19 juli 2014 Postat 19 juli 2014 Tack Picazzo, ska prova choruset. Detta i kombination med Mazzerati pluggen borde göra att jag kommer närmare... Spännande. Jag återkommer med feedback. /Erika Hoppas att du lägger upp materialet sen så att man får höra! Lycka till!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.