Jump to content
Annons

5 röster

1. 1. Heat Rising

• 1
      0
    • 2
      1
    • 3
      0
    • 4
      3
    • 5
      0

Recommended Posts

Postat

Hej,

Är ny här på forumet o tänkte posta en låt som blev färdig idag.

LÅTNAMN: Heat Rising

ARTIST/GRUPP: Jag

GENRE: Smoothjazz

LÅTLÄNGD: 3.51

KOMPOSITÖR: Jag

PRODUCENT: Jag

INSPELNINGSÅR: 2005-04

FORMAT: Mp3

STORLEK: 8.84 mb

STATUS: Färdig låt

LÅTLÄNK:

Kommentarer, feedback o dyl. tages tacksamt emot 🙂

Annons
Postat

Den här låten har helt klart potential och dunkar på riktigt skönt, som en varm sommardag - så låtens namn är också passande 😛

Schysst hammondljud - vilket instrument har du hämtat det ifrån? Och så är jag nyfiken på vad helikoptern på 1:36 släpper ut över befolkningen.

Men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om sticket. Dels så är ljuden lite skarpa/hårda i jämförelse, det sticker nästan ut lite för mycket. Dels så ska du nog ta en snack med en trummis om hur han gör när han slutar spela (framförallt vid 2:17, men även vid 3:26), för som det är nu låter det väldigt konstigt.

// David

Postat
Den här låten har helt klart potential och dunkar på riktigt skönt, som en varm sommardag - så låtens namn är också passande 😉

Schysst hammondljud - vilket instrument har du hämtat det ifrån? Och så är jag nyfiken på vad helikoptern på 1:36 släpper ut över befolkningen.

Men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om sticket. Dels så är ljuden lite skarpa/hårda i jämförelse, det sticker nästan ut lite för mycket. Dels så ska du nog ta en snack med en trummis om hur han gör när han slutar spela (framförallt vid 2:17, men även vid 3:26), för som det är nu låter det väldigt konstigt.

// David

Tack för kommentarer!

Hammondljudet är hämtat ifrån Native Instruments B4. När stråkarna kommer in vill jag skapa lite intensitet, helikoptern blir faktiskt träffad av en bomb och exploderar vilket kanske inte framkgår särskilt tydligt.. som sedan fattar eld och hettan sprider sig.. 🙂

Hur skulle du vilja ha trummorna vid 2.17 då? Kanske nån cymbal?

Postat
Hur skulle du vilja ha trummorna vid 2.17 då? Kanske nån cymbal?

Jag är verkligen ingen trumexpert, men jag tror att det största "felet" är att trummorna inte slutar på rätt ställe. Om du istället hade slutat på 02:13, på det första slaget i takten, så hade det nog känts mer naturligt. Nån cymbal? Tja, kanske, om det är i bakgrunden. Kanske ett fill på pukorna som leder fram till ettan. (Fast det är inte så mycket pukor i din låt, så det är inte så lätt.)

Man kan också tänka sig att du mellan 02:13 och 02:21 bara spelar med closed hihat på fjärde- eller åttondelar. Tror att en trummis ofta gör så när han vill spela så lite som möjligt och samtidigt hålla takten.

Sen att en helikopter exploderar strax ovanför den idylliska badstranden, och att musiken fortsätter som om inget har hänt 😲 ...tja...men det kanske bara är min bild, att det här är en varm sommardag på hawaii el dyl där folk ligger och solar i hettan... 🙂

// David

spandaux (oregistrerad)
Postat

Jag håller med om att trummorna slutar lite tvärt men jag tycker snarare att du skall ha lite percussion i sticket, jag tror mig höra lite klapper här och var, lägg det och kanske något annat subtilt i sticket eller något. Så kan ju trummorna komma in med en upptakt eller så.. Jäkligt smooth låt i övrigt.

Postat

Hmm. Jag lyfte på ögonbrynen, sträckte på ryggen och spetsade öronen i trum-introt. Skitcoolt!

Men sen tyckte jag det gick över till för soft för vad trummorna ger för förväntningar.... inget fel på låten i sig, men jag tycker att trummorna förtjänar lite mer dansant pump... om du förstår vad jag menar. :rolleyes:

Jag tar gärna emot en kopia på trumloopen och testar en annan version. 😲

Postat

Skön låt, men den skulle bli ännu skönare om inte introt var så lååångt! Dessutom tycker jag att den på något sätt bygger på samma tema som körs om och om igen. Ett skönt stick, eller en "refräng" skulle göra låten till en riktigt dödare!

Postat (redigerat)
Hmm. Jag lyfte på ögonbrynen, sträckte på ryggen och spetsade öronen i trum-introt. Skitcoolt!

Men sen tyckte jag det gick över till för soft för vad trummorna ger för förväntningar.... inget fel på låten i sig, men jag tycker att trummorna förtjänar lite mer dansant pump... om du förstår vad jag menar. :rolleyes:

Jag tar gärna emot en kopia på trumloopen och testar en annan version. 😲

Hej hackeman!

Ge mig din email så ska du få en kopia. Jag kan inte ladda upp mer data på min home.no server av nån konstig anledning.

Ska det vara så livliga och forcerande trummor som genererar ett pumpande, i smoothjazz-sammanhang? Det är väl oftast en baskagge och en snare typ.

Å andra sidan kan jag tänka mig lite mer variation och lite coola fills kanske.

Trumdelen i musikskapande är dock inte min starka sida. Trummorna är från Spectrasonics Stylus och lättare kan det inte bli o göra trummor.. bara hålla nere en tangent i princip. 😄

Redigerat av selm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.