Jump to content
Annons

Skapa House Utan Musik Teori?

Recommended Posts

RobertE44 (oregistrerad)
Postat

Hejsan po er alla! Mitt namn ar Robert och ar 16 or gammal. Jag sitter i Logic 9 och forsoker gora en melodi men for inte till det. Det loter kast och oproffsigt. Mina vanner sager att det ar for att jag inte spelar instrument eller kan teori kan det bero po det? nogat jag kan gora for att bli battre och fo det lota bra.

holler po med edm & house

Ursakta min stil men jag har dyslexi so har svort att skriva och lasa. Mitt tangentbord har inte de svenska bokstaverna hoppas ni forstor mih ando

Annons
Postat

Jorå, du kan göra feta hits utan att kunna lira mungiga ens. Kolla på Avicii! Han kan inte ta en ton men är rik som ett troll. (två troll)

Men det är en fördel om du är fena på strupsång.

Inte ta en ton? Möjligt.. men musikalisk är han ändå.

Till trådstartaren:

Övning ger färdighet. Skit i vad polarna tycker så länge du själv tycker det är kul. Så småningom övar du upp dig tillräckligt så att du själv kan avgöra om du ska bry dig om vad andra anser om din musik eller inte. Till en början tror jag att kritik kan stjälpa mer än hjälpa.

Postat

EDM är ju en relativt enkel genre att skriva musik till eftersom att det finns så mycket regler som är praxis (intro, build-up, drop osv). Sen kan man välja att följa eller inte följa dessa "regler" hur mycket man vill. Ett tips är, ifall du har ett midi-klaviatur, att bara spela dina melodier på dem vita tangenterna, med bara dessa kan du återskapa vilken du vill av Avicii's hits. Tror även att det ska finnas stöd på tangentbordet för att "spela klaviatur" på, iaf i Logic Pro X.

Men som det redan har sagts, bara öva öva och återigen öva så kommer utvecklingen. Alla har sin stil när det gäller att skriva melodier. Personligen skriver jag på ett visst sätt, som är relativt likt Avicii's sätt att skriva melodier, men det är bara så jag hör melodier inuti huvudet. Andra är olika.

Men vet du att du kommer fortsätta skriva musik så råder jag dig verkligen att lära dig lite grundläggande musikteori. Du är fortfarande väldigt ung så du har alla möjligheter i världen att utvecklas! Det kommer möjligtvis inte göra dig till världens hitskrivare, men det kommer underlätta mycket när du ska samarbeta med andra musiker och låtskrivare. Börja med dur och moll, terser, kvinter och annat som är grundläggande i musikteori.

Hoppas att det har hjälpt något!

/ R

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.