Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Lite newbie på mickning och vill nu få till en just inspelning av min resonatorgitarr. Hur gör man? Vilka mickar/micktyper är att föredra? Hur många? Avstånd/position?

Jag har gjort ett försök med en conding på nära håll ungefär där akustikhålet sitter på en normal gitarr, men utan att fånga det där riktiga resonatorljudet.

Tacksam för alla tips!

Mvh M

Annons
Postat

Jag fick till ett väldigt trevligt resultat på en square neck lap-gura (som man alltså har i knät, men det är väl bara att vrida ner hela setupen om det är en vanlig round neck). Jag använde mig av en tremikrofonssetup: En stormembranare (Studio projects B3, kommer inte ihåg om jag körde omni eller njure) på kanten av konen ”längst ner” på guran 7-12 cm ifrån. Mikrofonmembranet parallellt med kon-”membranet”. Denna plockade resonatorrassel, strängskrammel och närhet. Samt ett överhäng (Røde NT5 småmembranare) ca 1,5m isär, ca 1m över guran för helhet. Dessa satt längs med guran; alltså en över gitarrhuvet och en typ 1 halvmeter bredvid gitarristen, så att båda hamnade lika långt från resonatorkonen. Lät mumma. Men hur du bör göra beror ju på vilket resultat och vilken ljudbild du vill åt!

• 2 veckor senare...
Postat

Det beror på vad du har för modell tricone eller bisquit? och självklart hur den ska va i mixen. Ska den spela solo så kan du ju sätta en mick per centimeter runt hela guran om du vill. Ska den va i en mix så får du ju fundera på hur den ska låta.

Du har mycket utav twanget i en reso närmare stallet. Har du en tricone får du mycket mer diskant i hålen som sitter uppe och nere vid halsen än vad du får rakt in i spindeln.

Nu va det längesen jag spelade in dobro men jag körde en at4033 runt 12 bandet riktad lite inåt snett uppåt. Det som kan vara ett litet ofog med just dobros är att dom kan skramla lite här och där.

Postat

Hej! Stort tack för svar! Det är en tricone. Ska testa förslaget med överhäng + B3. Ja, hur ska det låta i mixen? Hmm, mixning är svårt tycker jag. Tanken var trummor, bas, ev. orgel och så resonator på komp och solo. Fan vad svårt det blev! :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.