Jump to content
Annons

Hur fäster man akustikplattor?

Recommended Posts

fishfriend (oregistrerad)
Postat

Hej.

Jag har köpt 16 stycken "skum" "plattor" för akustiken. Dom är 50x50 cm styck o väger ca 1hg styck.

Men jag har bara betongväggar hemma och jag vill inte borra och hålla på med de :-(

Så frågan är, vet ni om något typ av lim man kan använda som inte lämnar märken efter sig när man tar bort plattorna ? Jag bor i hyreslägenhet och vill därfär inte ha något permanent lim på mina tapeter.

Eller om ni har några andra förslag? Hur har ni själva gjort?

MVH Emil

Annons
Postat

Limpistol? Med smältlim?

Alternativt limma nåt på plattorna som du sen kan hänga med något mindre...

Postat

kan man ta bort plattorna utan att de blir fläckar kvar om man använder limpistol då?

Ja man kanske skulle kunna limma på små pappbitar på plattorna och sedan limma på väggen. då blir de ju inte så stor fläck iaf

Postat

Kan inte svara för om det blir märken men NÅT måste det ju bli på väggen om du ska sätta upp nåt, du får bara avgöra vad som blir minsta möjliga liksom...

Postat

Jag har gjort dem hängbara med ståltråd, klätt dem i snyggt tyg och hängt upp dem med tavelkrokar.

pme (oregistrerad)
Postat

Jag har gjort dem hängbara med ståltråd, klätt dem i snyggt tyg och hängt upp dem med tavelkrokar.

Det låter väl som en plan. Kan man få ut plattorna några centimeter från väggen så fungerar de dessutom bättre.
Postat

tack för svar. Visste inte att de blir bättre om dom kommer ut lite från väggen, så det va ett bra tips 🙂 En annan fråga då när jag ändå har er här... Jag har ett stor öppning där en dörr skall sitta egentligen. Hur isolerar jag detta hål? Jag har funderar på om man skall ta ett täcke t.ex och hänga upp?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.