Jump to content
Annons

Någon speciell placering av högtalare?

Recommended Posts

fishfriend (oregistrerad)
Postat

Tjenare.

Jag har köpt mig några högtalare jag tänkte göra musik med nu istället för mina hörlurar.

Ska man tänka på något speciellt när man gör musik och har högtalare istället för hörlurar?

Om man t.ex ska placera dom något speciellt mått ifrån för bästa resultat?

Vad tror ni förresten om Logitech Z906 systemet? Jag tänkte testa att göra musik på dessa ett tag då jag bara har hört bra saker om dessa. Plus en jäkla massa grymma recensioner.

Tack på förhand // Mardahl

Annons
Postat

Placeringen är ju rätt viktig. Grundregeln är liksidig triangel, dvs lika långt mellan högtalarna som från högtalare till huvud. Rikta högtalarna mot dig. Se även till att få upp högtalarna i huvudnivå. (Stativ, lecablock, eller stapla böcker på varandra.)

Symmetriskt placering är bra. Dvs tryck inte upp ena högtalaren i ett hörn, men inte den andra.

Sedan är olika högtalare olika känsliga för hur de placeras. Testa gärna lite olika avstånd väggen.

Flytta även runt huvudet uppåt/nedåt, höger/vänster och framåt/bakåt så märker du ju hur ljudet ändras.

fishfriend (oregistrerad)
Postat

Tackar så mycket för bra svar :-)

Jag har med funderat på de där med akustiken. Kanske skulle ta o fixa något enkelt?

Vad kostar annars akustikplattor?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.