Jump to content
Annons

E och Em?


tblue (oregistrerad)

Recommended Posts

tblue (oregistrerad)

Hej, sitter och skriver en låt.

Är det fel att använda sig av Em och E acord, i samma låt? Det låter bra, men hur ser det ut tornartmässigt sätt?

hmm. hur ska man förklara det på ett bra sätt.

Jag spelar i tonart C med dessa akorden, , Em, G, C, i versen och G, Am, Dm, C och avslutar med E med d tonen intryckt i refrängen.

Får man göra så? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tblue (oregistrerad)

Tack! Ja, det låter bra, sen är det ju samma grundton E.

Var en lite dumt formulerad fråga.

Men musik är så logiskt, däremot är teorin ologisk uppbyggd, enligt mitt tycke, så därför blir jag ofta förvirrad.

Hade hällre sett att tonerna går i

a, a#, b, b#, c, c#, d, d#, e, e#, f, f#.

Samt att piano var varanna svart och varanna vit, det kanske hade varit svårspelat, men logiskt i alla fall.

När jag var liten och lärde mig spela medlodier på piano, så fattade jag inte att jag spelade i olika tonarter, enbart för att det är så ologiskt. Jag menar, spelar man ett C och flyttar varje finger åt höger till ny vit tangent, då vill man ha ett D, men man får ett Dm.

Sen ska vi inte tala om takt, för det tycker jag med är krångligt rent teoretiskt, men inte fysiskt, eller mentalt via hörseln eller vid skapandet av musik.

Redigerat av tblue
Link to comment
Dela på andra sajter

Samt att piano var varanna svart och varanna vit, det kanske hade varit svårspelat, men logiskt i alla fall.

Det hade ju inte varit logiskt, det hade ju bara gjort allt onödigt komplicerat. Då har du inga riktlinjer öht om var tonerna ligger rent visuellt.

Och anledningen att skalan ser ut som den gör är att det blivit uträknat från naturtonsserien, alltså den serie övertoner som existerar i naturen.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

tblue (oregistrerad)

Det hade ju inte varit logiskt, det hade ju bara gjort allt onödigt komplicerat. Då har du inga riktlinjer öht om var tonerna ligger rent visuellt.

Och anledningen att skalan ser ut som den gör är att det blivit uträknat från naturtonsserien, alltså den serie övertoner som existerar i naturen.

Jo det hade varit logiskt för då hade man kunnat använda ett ackord (ex C) och flytta samma "Handställning" ett steg höger och få ett D (istället för ett Dm). (lite som ett barré acord på gitarr).

MEN observera att det däremot skulle vara svårt att spela melodier, därför att C,D,E,F,G,A,B,C istället hade hetat, C,D,E,E#,F#,A#,B#,C om man utgår från de toner man kan och vad de idag heter.

Eller förresten, man behöver inte ändra namn på dem, utan då blir det C,D,E på tre vita och F,G,A,B på 4 svarta osv och man kunde markera tonerna C,D,E,F,G,A,B,C som röd färg för att lätt hitta dem och då blir melodierna lättare också.

Tänk att spela blinka lilla stjärna och så ska man höja 1 tonsteg, då kan man använda sig av samma tangenter, utan att byta handställning.

Jag sa aldrig att skalan baserat på naturen var ologisk, utan att teorin är ologisk uppbyggd på en logisk naturlig musik, i detta fall pratade jag om pianot.

Jag menar, tänk att du kör bil, och du gasar och växlar upp en växel, Från 1 till 2 (C till D ackord), då vorde det ologiskt om 2ans växel låg där 3an är, eller?

Redigerat av tblue
Link to comment
Dela på andra sajter

Den teoretiska förklaringen är att du spelar bara ackord ur C durs ackordskala. Och teoretiskt korrekt är då att III ackordet skall vara ett moll. I det här fallet Em, men för att skapa harmonisk spänning är det vanligt att III ackordet byts mot ett dominant 7 ackord. D.v.s E7. Och genom att lägga till ett D till en E treklang spelar du helt enkelt ett E7 ackord.

Man kan även se det som lite voiceleading tillbaka till versen. Då du har tonen A som agerar kvint i C Som går ett halvt steg till G# som blir ters i E dur. Och i vers ackorden blir G ters i Em. Du har alltså en ton som blir en sekund lägre vid varje ackordbyte.

Redigerat av Jaker
Link to comment
Dela på andra sajter

tblue (oregistrerad)

Den teoretiska förklaringen är att du spelar bara ackord ur C durs ackordskala. Och teoretiskt korrekt är då att III ackordet skall vara ett moll. I det här fallet Em, men för att skapa harmonisk spänning är det vanligt att III ackordet byts mot ett dominant 7 ackord. D.v.s E7. Och genom att lägga till ett D till en E treklang spelar du helt enkelt ett E7 ackord.

Man kan även se det som lite voiceleading tillbaka till versen. Då du har tonen A som agerar kvint i C Som går ett halvt steg till G# som blir ters i E dur. Och i vers ackorden blir G ters i Em. Du har alltså en ton som blir en sekund lägre vid varje ackordbyte.

A, det låter som ett avslut för att komma tillbaka in på versen igen. Men hänger inte riktigt med hur du menar här---> Då du har tonen A som agerar kvint i C Som går ett halvt steg till G# som blir ters i E dur. Och i vers ackorden blir G ters i Em. Du har alltså en ton som blir en sekund lägre vid varje ackordbyte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar i tonart C med dessa akorden, , Em, G, C, i versen och G, Am, Dm, C och avslutar med E med d tonen intryckt i refrängen.

Får man göra så? 😛

E7 till Am är väldigt vanligt och inget konstigt. 🙂

Blir lokalt harmonisk moll över E7 och används ofta för att få en starkare kadens (och voice leading) till Am.

Edit: Måste förstås inte gå till just Am. Även om det antagligen är den vanligaste användningen,

till C-durskalan du jobbar med just nu.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

A, det låter som ett avslut för att komma tillbaka in på versen igen. Men hänger inte riktigt med hur du menar här---> Då du har tonen A som agerar kvint i C Som går ett halvt steg till G# som blir ters i E dur. Och i vers ackorden blir G ters i Em. Du har alltså en ton som blir en sekund lägre vid varje ackordbyte.

Sorry jag såg fel tonen A är inte med i C ackordet. Det du har är ett G som kvint. till G# som ters i E7 tillbaka till G som ters i Em. Så det blir ju ändå en rörelse i ackorden. Hade du gått C till Em hade tonen G varit konstant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikteorin är väldigt logiskt uppbygd när man väl förstår den logiska uppbyggnaden. Det kretsar kring de 7 stamtonerna (A, B, C D, E, F & G). En stamton kan vara höjd eller sänkt men det är fortfarande samma stamton (ex. D# = stamton D). I en skala ska (i den grundläggande musikteorin) alla 7 stamtoner finnas med en gång. Ackorden till en tonart kan bara innehålla toner ur tonartens skala om man vill spela helt skalenligt men vad är det för kul med det? Ett vanligt sätt att bryta den regeln är att göra som du, låta ackordet Em bli E (om man är i tonarten C eller Am)

En av få (eller den enda?) regler som gäller i musik är att låter det bra så låter det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
tblue (oregistrerad)

Jepp, hade jag vetat att det var E7, så hade jag inte frågat, vet att de klingar ihop. kan dock inte alla ackorden på piano ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

tblue (oregistrerad)

Musikteorin är väldigt logiskt uppbygd när man väl förstår den logiska uppbyggnaden. Det kretsar kring de 7 stamtonerna (A, B, C D, E, F & G). En stamton kan vara höjd eller sänkt men det är fortfarande samma stamton (ex. D# = stamton D). I en skala ska (i den grundläggande musikteorin) alla 7 stamtoner finnas med en gång. Ackorden till en tonart kan bara innehålla toner ur tonartens skala om man vill spela helt skalenligt men vad är det för kul med det? Ett vanligt sätt att bryta den regeln är att göra som du, låta ackordet Em bli E (om man är i tonarten C eller Am)

En av få (eller den enda?) regler som gäller i musik är att låter det bra så låter det bra.

Jepp, vet att musikteorin är logisk, men det jag menar är att jag tycker den är ologiskt framförd/uppbyggd av människan, (svårt att förklara) men ibland när man spelar, gitarr, men framför allt piano, så är det inte symmetriskt, (Enligt mig).

Den regeln gillar jag! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...