Jump to content
Annons

Hjälp mig behandla min low end studio

Recommended Posts

Nalkas (oregistrerad)
Postat

Jag hade tänkt att bygga mina akustikkonstruktioner själv efter den här tråden http://forum.studio....konstruktioner/

Men då jag inte har råd med någon rums mikrofon så undrar jag egentligen vad jag ska bygga (vilka sorters konstruktioner) och vart dessa ska placeras isåfall.

Funderingar och saker värda att nämna:

Golvhögtalarna är inte kvar

Madrassen bakom trummorna är bara ett temporärt försök att förhindra lite eko och fult ljud. Påtal om fult ljud så är det ett väldigt stort problem i mitt rum. Det låter mycket "harsh" och man tröttar ut öronen snabbt.

Finns det något sätt att montera akustikkonstruktionerna på väggarna utan att dem tar skada? Om inte så är "ställningar" aktuella.

Träpianot är stoppat med kuddar och grejer för att förhindra oönskat ljud från den. Kan vara aktuellt att flytta den om nödvändigt.

Vad kan göras åt eldstaden?

lowendstudioac.pdf

Info om pdf :

Formen på rummet är inte helt korrekt men ungefärligt.

Det gröna i PDF filen är trummorna

Vita bordet är datorbordet

och det bruna bordet är meningen att det ska vara pianoställ.d

Röda väggen är tegel

Dem andra gissar jag är någon sorts tegel/gips blandning

Vita boxen brevid cylinderpelaren är en liten eldstad

De svarta lådorna brevid dörren är trä pianot

Hjälp uppskattas 🙂

post-38045-0-55887200-1405273156_thumb.jpg

post-38045-0-41969700-1405273157_thumb.jpg

post-38045-0-29773000-1405273158_thumb.jpg

post-38045-0-58246900-1405273159_thumb.jpg

post-38045-0-60080400-1405273160_thumb.jpg

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Om du inte har råd med en mic för 300-400 kronor så vad hade du tänkt dig använda för material? Har du någon omni mic alls så är den mycket bättre än ingenting. Och jag tror inte att det går att montera något på väggarna utan åverkan, speciellt inte hemmabyggda träramar kring glasfiberull. Men om du bygger en träram som är nästan lika hög som taket så borde du kunna kila fast den. Och en bra början är väggen bakom datorbordet.

Nalkas (oregistrerad)
Postat

Om du inte har råd med en mic för 300-400 kronor så vad hade du tänkt dig använda för material? Har du någon omni mic alls så är den mycket bättre än ingenting. Och jag tror inte att det går att montera något på väggarna utan åverkan, speciellt inte hemmabyggda träramar kring glasfiberull. Men om du bygger en träram som är nästan lika hög som taket så borde du kunna kila fast den. Och en bra början är väggen bakom datorbordet.

Är en sådan för 300-400 något att faktiskt testa med? Har fått för mig att en "testarums-mikrofon" går för bra mycket mer än så

Länka gärna till en sådan mikrofon 🙂

pme (oregistrerad)
Postat

Är en sådan för 300-400 något att faktiskt testa med? Har fått för mig att en "testarums-mikrofon" går för bra mycket mer än så

Länka gärna till en sådan mikrofon 🙂

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=maetmikrofoner&oa=pra

Visst de är inte bruel&kjaer. Men vad ska du ha b&k till om inte resten är kalibrerade mätprylar. Du måste ändå använda dina studio monitorer som signalgivare och jag tror att dessa är sämre än vilken budget mät-mick som helst.

Postat

Behringer bcm-nånting 8000 funkar bra...

Postat

Mäter man får man ju veta VAD det är man ska göra utifrån vad kurvan säger.

Ta ner reflexer i höga frekvenser är ju inte så svårt med absorbenter men har du problem med stående vågor i lägre frekvenser så räcker det inte med tunna grejer på väggarna. Därför är det bra att mäta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.