richardlang Postat 12 juli 2014 Postat 12 juli 2014 Vi är ett 10-manna soulband, komp, blås, kör. När vi varit runt och spelat i parker och festivaler har arrangörerna stått för PA-ljud. Men när vi spelar på mindre ställen som krogar, dansbanor och privat/företags-fester så behöver vi ha med eget. Hittills har vi lånat men nu har vi spelat ihop en slant så vi kan köpa eget. Vad rekommenderar ni? Vi vill helst testa att köra på passiva högtalare. Jag har två 15" basar sen innan som funkar. det vi behöver är 2 toppar och en förstärkare som kan driva högtalarna. Hur mycket effekt bör vi ha? Budget ligger runt 10-13K
Steffes Postat 17 juli 2014 Postat 17 juli 2014 "Budget ligger runt 10-13K" Om budgeten är så tajt, så föreslår jag att ni fortsätter att hyra. 10 till 13 tusen är vad två mellanpris monitorer kostar. (och då behöver ni dessutom mixer, delningsfilter, compressor (?), toppar ....monitorer till 10 personer..hm, slutsteg till de passiva högtalarna...kablar...)
AndreasEastwood Postat 20 september 2014 Postat 20 september 2014 Ja jag skulle i erat fall spara 20-25 000 till och köpa ett bra aktivt PA. Eller lägga 2000 var eftersom ni är så många.. Tar midre plats då ni slipper slutsteg samt att delninsfilter och liknande finns inbyggt i.. Kolla märken som RCF, Yamaha och HK.. finns säkert massor med fler tillverkare!
Soundprocessingstudio Postat 20 september 2014 Postat 20 september 2014 (redigerat) . Redigerat 26 juni 2017 av Soundprocessingstudio
Guitar Nilsson Postat 20 september 2014 Postat 20 september 2014 Titta på passiva EV. Deras ELX modeller ger enormt med tryck för pengarna. http://www.thomann.de/se/search.html?KF=on&gk=palppf&oa=ala&bn=EV&pr=&wgfid1=8429&wgf8429=&wgfid2=8430&wgf8430=&wgfid3=8433&wgf8433=&wgfid4=11282&wgf11282=&wgfid5=11283&wgf11283= Och när ni jämför, så kolla främst in db-siffran. Den här ger enorma 134db http://www.thomann.de/se/ev_elx_115.htm Och den här, bara ett exempel, är i jämförelse helt värdelös, skulle ni koppla dessa på varsin kanal på samma slutsteg skulle ni tro att den här var sönder. Och då har den här två 15-tummare o entums driver. Bara en massa dödvikt att släpa på, köp ej. http://www.thomann.de/se/the_box_pa_252_eco_mkii.htm Köp fyra såna här femtonkilos, mkt lätta att hantera, Två på varje sida så ni kan rikta in två mot mitten av golvet. http://www.thomann.de/se/ev_elx_112.htm Tittade efter Behringers Europower steg på 2 ggr 2000 watt/4ohm där också, men hittade det inte? Såna steg har jag haft. Absolut mest krut för pengarna då. Att köra passivt är ingen dum idé alls, Är ni tio som hjälps åt med slutstegsracken går det bra. Topparna blir ju desto lättare. För övrigt kommer man väldigt långt med bara en topp om den ger ifrån sig 134 db. Skillnaden på 134 db och 121 är mycket, mycket större än man tror. Dessutom låter EV så enormt mkt bättre. Jag själv kör på Yamaha aktiva...
JJRockford Postat 20 september 2014 Postat 20 september 2014 Japp, tycker också att passiva system har sina fördelar. Visst, slutstegsracket (som man självklart sätter på hjul...) väger en del. Men det blir ett mer modulärt system där det är lättare att byta ut enskilda delar (antingen om man vill ändra något eller om något går sönder), ni behöver inte strömmatningar fram till alla högtalare utan bara högtalarkabel, häller någon öl i golvmonitorerna så klarar sig slutstegen o s v.
Guitar Nilsson Postat 20 september 2014 Postat 20 september 2014 Jag vill tillägga att antalet watt på högtalare egentligen är fullständigt ointressant. Det är db-siffran som är den enda som säger nåt, och frekvensomfånget. Bra moderna högtalare låter så j-a mkt mer o bättre än lågprisskiten. Och nu är ju inte ens de riktigt bra topparna inte dyra längre. EV och Yamaha, kanongrejer.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.