Jump to content
Annons

Reverb och dess lägsta Hz-smärtgräns?


Adish

Recommended Posts

Hej.

Jag har försökt leta efter information gällande mixning/tips av reverber eller delays, men har inte hittat så mycket matnyttigt. Det jag är ute efter är att jag vet/har hört att effekter som rumsklanger inte går bra ihop med basfrekvenser, att det tar för mycket energi av mixen.

Men då är frågan om det finns någon smärtgräns i Hz som man alltid bör filtrera bort i sina ekon?

Förstår att t.ex ekon runt 40Hz är skit, men finns det en faktisk gräns som folk går efter?? =)

Redigerat av Adish
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nej

du måste själv lyssna efter vad du tycker funkar från tillfälle till tillfälle

den som säger nåt annat har nattmössa på sig

oftast finns det dock en poäng att skära bort det som ligger utanför grundklangen i ljudet - gäller både uppåt och nedåt

men eftersom det ofta skickas mer än ett ljud till samma effekt i olika mängd finns ingen manual

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående. Ngt jag har märkt när jag anväbnder eller vill HA lite ,mer fläsk i en djup mörk bas utan fröta ihop det, är att använda medelstort rum med väldigt kort svans och utan pre-verb eller annars väldigt lite av den varan. Jag upplever att det basiga blir "djupare"/" mörkare" och mer pampigt med det... prova gärna att skicka en del av denna signal till en distad send och blanda upp lite lite lite av detta med ordinarie signalen =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet jag upplever med basreverb är när man byter ton så blir det lite väl "knorrigt" när frekvenserna skär över varandra. Samma anledning som att man gärna låter basen vara monofonisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid ska ta bort? nja. Men skulle jag gissa så tror jag inte många har reverb med utklingning lägre än 150hz. Eventuellt högre, 200-250 ibland. Åtminstone när man använder reverb på gamla "traditionella" viset.

Sen kan man förstås alltid använda reverb lösningar och effekter som är mer kreativa än det traditionella. Att göra en boom-ig bastrumma längre i utklingning och med mer boom. Då finns ju inga regler, bara möjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis ! eller så dubblar du ditt basspår och skär bort allt du INTE vill ha. På sätt har du kvar där du vill ha lite tryck, men jag e inte klar ännu ! =....

På en dubblade kanalen lägger du e för dröjning på runt 40ms (kan leka upp och ner med dessa värden) prova att pana denna kanal lite lite oxå... kan göra underverk !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...