Jump to content
Annons

Sätta in firewire-kort i PC


Nasse

Recommended Posts

Hallå!

Jag sitter för närvarande på ett Presonus Audiobox USB kort som ger mig störningar när jag använder hörlurar, detta pga. (enligt lite detektivarbete) att det är usb-buspowered och att det verkar orsaka jord-knas. Jag tänker därför köpa ett Firewire kort (typ http://www.inet.se/produkt/5400129/firewire-400-800-pcie-kontrollerkort) och sätta in i min PC. Jag har ett Asrock P67 Pro 3 moderkort. Visst kommer detta att fungera? Det är väl bara att koppla in det i en PCI Express slot?

Därefter införskaffar jag ett Saffire Pro 24 DSP interface och ber till herren att mina problem försvinner.

Verkar detta vettigt? Får alltid lite beslutsångest vid teknik-inköp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Tycker det låter som väldigt omständigt och opraktiskt sätt att lösa problem med störningar i hörlurslyssningen. Det kan vara att man känner sig uppgiven och inte förstår, orkar lösa det med noggrannare testning.

Men med lite hjälp härifrån tror jag nog du kan lösa det, utan att köpa ny utrustning osv. Börja med att beskriva störningarna du upplever, detaljerat.

Varför inkopplade hörlurar i ditt interface skulle orsaka jord-störningar har jag svårt att se. Det finns ju ingen jordpunkt i hörlurarna liksom.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har skaffat en Saffir 24 Pro DSP med nån sorts VRM inbyggt. En liten box som är ett externt ljud kort.

Helnöjd. Ansluter till Fire-Wire uttaget på datorn å alla datorer jag skaffat har jag sett till att de har Fire-Wire.

Den enda nackdelen är att kontakten är väldigt känslig så man är nästan benägen att limma fast den.

Den andra är att om jag har tex Sonar igång så kan jag inte få ut ljud samtidigt från laptopens inbyggda kort. Man vill kanske lyssna på nån snutt medan man jobbar med Sonar.

Fast detta är väl inte Fire-Wire eller Safirens fel utan Sonar + Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hallå!

Jag sitter för närvarande på ett Presonus Audiobox USB kort som ger mig störningar när jag använder hörlurar, detta pga. (enligt lite detektivarbete) att det är usb-buspowered och att det verkar orsaka jord-knas. Jag tänker därför köpa ett Firewire kort (typ http://www.inet.se/p...-kontrollerkort) och sätta in i min PC. Jag har ett Asrock P67 Pro 3 moderkort. Visst kommer detta att fungera? Det är väl bara att koppla in det i en PCI Express slot?

Därefter införskaffar jag ett Saffire Pro 24 DSP interface och ber till herren att mina problem försvinner.

Verkar detta vettigt? Får alltid lite beslutsångest vid teknik-inköp.

Skulle nog rekomendera att leta rätt på en FW800 chipset med TexasInstrument chip. Det där har ett LSI FW643. Det kanske är bra men dumt att chansa.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...