Fabz Postat 8 juli 2014 Postat 8 juli 2014 (redigerat) Hej! Vi spelar fn in en låt med visslingsrefräng (klassiskt grepp, jag vet, men ändå 😉 ). Under dagen har vi jobbat med vokalerna och under morgondagen kommer vi ta oss ann själva visslingen i refrängen. Min erfarenhet av tidigare inspelningar av vissel är att det lätt blir tunt, eller väldigt oluftigt (instängt sound). Eller så blir det en del resonanstoppar som blir obehagliga i öronen - särskilt om man dubblerar och vill ha flera tagningar lager på lager för att få ett fetare sound. Man kan så klart inte vissla rakt in i mic/puffskydd, så man får ju vissla i 90 graders vinkel antar jag, eller har ni andra idéer på hur man mickar en visslande person bäst? Några funderingar på hur man eq:ar vissling? Funderingar kring kompression? Med vänlig hälsning, Fabian Redigerat 8 juli 2014 av Fabz
hegobald Postat 8 juli 2014 Postat 8 juli 2014 Litet rum och 90 graders vinkel till Micken om du kör stormembranare kondensatorer!
Claes Holmerup Postat 8 juli 2014 Postat 8 juli 2014 Det som brukar funka bäst, är att suga in istället för att blåsa ut när man ska vissla. Det tar lite tid att träna in tekniken, men brukar kunna bli bättre resultat.
wellness music Postat 9 juli 2014 Postat 9 juli 2014 Vill du ha en stor ljudbild på visslingen - spela in i ett stort rum med distans från micken. Lägg en de-esser på effektsenden.
Fabz Postat 10 juli 2014 Trådstartare Postat 10 juli 2014 Toppenbra råd! Tack till alla inblandade! Tusen tack. Visselslingan är nu inspelad med gott om distans från micken.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.