Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå där: om ni skulle behöva utöka era analoga I/O med 8 kanaler. Vilket interface skulle ni välja?

Annons
Postat (redigerat)

Tycker du det är överdrivet med kanal info?

Är det bra klipp i preamps?

Tänke köra den genom en Audiobox1818 i Cubase.

Funkar det?

Måste man clocka den med BNC? ser inte att den har optical in och ut.

Redigerat av rammega
Postat

Har du eller någon annan möjlighet att svara på dom frågor jag ställt?

Postat

Tycker du det är överdrivet med kanal info?

Är det bra klipp i preamps?

Tänke köra den genom en Audiobox1818 i Cubase.

Funkar det?

Måste man clocka den med BNC? ser inte att den har optical in och ut.

Vilken av de föreslagna tänker du på?

Preamps som sitter i AD-DA omvandlare, brukar som regel vara ganska transparenta.

Wordclock behöver du om den vanliga ADAT-synken inte fungerar. Oftast behövs det alltså inte, men det beror på vilka enheter man kopplar ihop.

Postat

Tack Claes.

Ja tänte koppla ihop audiobox och en Focusrite octopre II.

Postat

Det ser inte ut som om det skulle vara några problem.

På ljudkortet finns WC out och på preampen finns WC in - om det skulle vara nödvändigt.

Lite svårt att förstå hur de har tänkt lösa ADAT upp till 96kHz på ljudkortet, när det bara finns en ADAT I/O - men det är en annan fråga... 😉

Postat

Om Cubase har ett prodject på 96 så ställer Audioboxen om sig till det. AB har 96khz om man vill

Men jag fattar inte hur det kan funka med bara en adat ut från Focusriten?

Postat

Om Cubase har ett prodject på 96 så ställer Audioboxen om sig till det. AB har 96khz om man vill

Men jag fattar inte hur det kan funka med bara en adat ut från Focusriten?

Ja - det funkar säkert med de egna ingångarna, men ADAT är ju begränsat till 48kHz.

Kör man bara 4 kanaler, så funkar S/MUX med en port upp till 96kHz, men man kan inte köra alla 8 i högre samplingsfrekvens än 48kHz. Det spelar egentligen ingen större roll, men jag tyckte bara att det såg lite lustigt ut att det stod vid ADAT-portarna att det var upp till 96kHz när det bara sitter en port...

Postat

Nu är grejorna på plats. Adat in och Adat ut.

Men någon säger att man kan få bättre prestanda med at köra över BNC. Vad menar med det?

Och i så fall hur kopplar man det?

Postat

Det hade varit intressant att få reda på hur det skulle finnas en chans att få "bättre prestanda" av att använda Wordclock-synk...

Jag har sett folk som påstår att det blir bättre diskant eller bättre bas - eller vad de nu vill inbilla sig, men i själva verket handlar det inte alls om ljudet i sig, utan om synken och ingenting annat.

Får du problem med sprak och knäppar eller att kanaler hamnar på fel utgång etc - och det inte handlar om latencyproblem, så har du troligen trassel med synken mellan de digitala prylarna. I sådana lägen kan man behöva synka med Wordclock. Om systemet fungerar som det ska med enbart ADAT-synk, så kommer annan synk inte att ge dig någonting alls.

Jag har själv kört med en vild blandning, med RME ljudkort, RME och Benchmark omvandlare - och Behringer (!) digitalmixer. De funkade perfekt med vanlig ADAT synk, men eftersom jag hade sett olika uttalanden om hur mycket bättre det skulle vara att köra med Wordclock istället, så testade jag det. Kablar, terminatorer och T-kopplingar är ju billiga, så varför inte...?

Vad hade jag för det? Jo - ingenting alls! Det lät exakt likadant och blev alltså ingen som helst skillnad.

Vad man däremot vinner på det, är att man kan känna sig säkrare på att det inte blir problem om man lånar in andra prylar, eftersom man ju redan har WC till resten av riggen, så att man har en gemensam klocka att använda även till de inlånade prylarna.

Postat

Presis så är det för mig. med endast Adat in och ut så funkar det bra. Men när jag kopplade in WK s började det att knastra.

Märklgt att en representant från Thomann studio utrustning uttalar så så här: for the signals you need Adat Connections. But for the cynk you have two opptions.Just the adat Connection or Wordclock. BNC work better an I recomend this Connection for sync. ???

Jag kör numera AudoBox 1818 och en Focusrite octore MKII Dynamic

Postat

Som sagt; Funkar det som det ska med ADAT, så är WC-synken överflödig.

Det känns däremot lite konstigt om du får knaster när du kör med WC... Kanske är någon av prylarna fel inställd - eller så har du kanske gjort fel med termineringen...?

Kolla i min artikel om WC här: http://wiki.kontrollrummet.com/Wordclock . 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.