kylistar Postat 3 juli 2014 Postat 3 juli 2014 Hej! Jag spelar a minor skalan som den går, dvs A, B, C, D, E, F, G, A men sen på tillbaka vägen så spelar jag A, Gb, Fb(dvs e), D, C, B, A. Alltså flat 7th och flat 6th(vilket tar bort den 6e noten i skalan helt). Vad är det jag gör här? Älskar hur typ "medieval" det låter när jag spelar Gb noten och sedan ner till E:et. Tack på förhand! MVH Emil
Anders F Postat 3 juli 2014 Postat 3 juli 2014 (redigerat) Kan tänka mig melodisk moll men att du utesluter stora septiman i skalan. Redigerat 3 juli 2014 av Gizmozis
laban1 Postat 3 juli 2014 Postat 3 juli 2014 googla på dorian. innehåller 6 istället för b6. melodisk moll innehåller 6 och 7 (ej b7) men eftersom du inte spelar 7 skulle jag säga dorian.
Olle E Postat 3 juli 2014 Postat 3 juli 2014 (redigerat) Hej! Jag spelar a minor skalan som den går, dvs A, B, C, D, E, F, G, A men sen på tillbaka vägen så spelar jag A, Gb, Fb(dvs e), D, C, B, A. Alltså flat 7th och flat 6th(vilket tar bort den 6e noten i skalan helt). Vad är det jag gör här? Älskar hur typ "medieval" det låter när jag spelar Gb noten och sedan ner till E:et. Tack på förhand! MVH Emil Det blir lättare om du tänker att du spelar A F# E D C B A. Du hoppar med andra ord över 7an på nervägen och spelar moll med stor sexa. Det blir som laban1 säger, en dorisk skala (dorian). Edit: råkade först lägga in mitt svar i ditt citat. Redigerat 3 juli 2014 av Olle E
Anders F Postat 4 juli 2014 Postat 4 juli 2014 Svårt att säga dorisk eller melodisk moll så länge man inte vet vad som händer med G:et eller hör de andra tonernas förhållande mot en harmoni.
laban1 Postat 4 juli 2014 Postat 4 juli 2014 melodisk moll är mer "udda" med sin maj7. och skulle inte vara förstahandsvalet om man inte har all info , men visst, i rättkontext så... Klassiskt används dessutom melodisk moll 6 7 när man går uppåt på skalan, och inte som här, tillbaka. Melodisk moll kan även användas i olika moder i Jazz etc etc http://en.wikipedia.org/wiki/Minor_scale
kylistar Postat 4 juli 2014 Trådstartare Postat 4 juli 2014 Tack för svar! Ok, men att jag spelar f på vägen upp och f# på vägen ner då? Blir det bara ett byte från a minor till a dorian då lr?
laban1 Postat 4 juli 2014 Postat 4 juli 2014 upp: vanlig moll (b3 b6 b7 kallas även aeolian) ner: dorian (b3 6 b7) det är vanligt att man färgar in lite toner utanför de vanliga som en krydda dorian är vanlig i rock, jazz, även folksånger mm långt tillbaka århundraden tillbaka
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.