Jump to content
Annons

STIM polisanmäld - länk till Kulturnytt


Recommended Posts

Jag bor granne med STIM och jag har sett hur många hundratals miljoner de har lagt ner på att renovera det höghus som de har köpt för medlemmarnas pengar. Huset har målats vitt trots att kunniga hantverkare skakar på huvudet att göra det vid en av de mest trafikerade gatorna i Stockholm - man kommer att få måla om inom fem år. Men, men det verkar ju inte råda någon brist på pengar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag bor granne med STIM och jag har sett hur många hundratals miljoner de har lagt ner på att renovera det höghus som de har köpt för medlemmarnas pengar. Huset har målats vitt trots att kunniga hantverkare skakar på huvudet att göra det vid en av de mest trafikerade gatorna i Stockholm - man kommer att få måla om inom fem år. Men, men det verkar ju inte råda någon brist på pengar....

+ 1

Här nämner du ett av många konkreta exempel på vad rättighetshavarnas pengar används till.

Själv var jag med på ett hörn vad gäller akustiken och fick då inblick hur renoveringen gick till. De mesta arkitektritat "high end".

Stims gamla fastighet på Sandhamnsgatan är fortfarande inte såld. Den står tom och tickar pengar. Undrar hur många anslutna som känner till detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

är man inte nöjd med vad föreningen ger en som medlem kan man träda ur

eller sett ur ett kundperspektiv: om du inte får vad du betalar för - köp inte

Det är just det som inte går. Stim utnyttjar sin monopolställning här och samlar in likväl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just det som inte går. Stim utnyttjar sin monopolställning här och samlar in likväl.

ja

kruxet är att det inte finns någon alternativ organisation som man kan välja istället

men det är ju upp till er medlemmar att samla er och bilda en - eller göra revolt inom föreningen

kan dock vara svårt om några brott mot stadgar el dyl inte förekommit

har ni haft några känningar ute bland medlemmarna (den stora massan alltså) om hur snacket går och ifall man känner till eller bryr sig?

en resultatrapport måste väl finnas tillgänglig där det syns vart pengarna går?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga om ersättning för låtskrivare handlar egentligen inte bara om STIM:s agerande utan de nya digitala distributionskanalerna ställer till det för oss låtskrivare globalt. Läs nedanstående intressanta artikel av Paul William om problemen för låtskrivare i USA just nu:

http://recode.net/2014/07/09/music-licensing-from-a-songwriters-perspective/?utm_source=newsletter&&mkt_tok=3RkMMJWWfF9wsRonuq7OZKXonjHpfsX67OgqW7Hr08Yy0EZ5VunJEUWy2YEBSNQ%2FcOedCQkZHblFnVQNSq29Wq4NqaML#038;utm_medium=email&utm_campaign=rc_email_daily

Link to comment
Dela på andra sajter

Consider the fact that streaming music giant Pandora pays a songwriter, on average, nine cents for playing their song 1,000 times. Meanwhile, record labels and artists often earn 12 to 14 times more than songwriters for the exact same stream.
tankefelet jag tycker han gör lite grann är att han börjar med att konstatera att streaming ersatt fysisk försäljning i mångt och mycket

men sen verkar han blanda ihop detta med royalties från mediaspelning

hur mycket fick han per såld cd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande!

Kruxet kanske är att få dom 400-nånting röstberättigade att rösta för att alla 75000 ska få rösta, och därmed kanske förlora pengar i de fall rapportering saknas.

Copyswede (eller vad dom heter som samlar in pengar för bla hårddiskar) skickar tydligen en viss andel till STIM. Men med obefintlig rapportering - hur fördelas detta? Jag antar att dom röstberättigade är de som har flest låtar i etern, eller?

/Ej STIM-ansluten/

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är det som har rösträtt? Alltså, hur utses röstberättigade?

Jo, eftersom Stim till synes inte värnar om demokrati har dom gjort det krångligt att bli medlem med rösträtt. Du kan ansöka om att bli medlem med rösträtt men då ställs ett gäng krav:

A / Du ska ha varit medlem i Stim minst 5 år

B/ Stim ska godtyckligt bestämma om du är lämplig som medlem eller ej

C/ Du ska under de senaste 3 åren uppvisa en viss nivå på ersättning från Stim. ( detta blir ett moment 22 för alla som inte fångas upp av analogiunderlaget).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Spännande!

Kruxet kanske är att få dom 400-nånting röstberättigade att rösta för att alla 75000 ska få rösta, och därmed kanske förlora pengar i de fall rapportering saknas.

Copyswede (eller vad dom heter som samlar in pengar för bla hårddiskar) skickar tydligen en viss andel till STIM. Men med obefintlig rapportering - hur fördelas detta? Jag antar att dom röstberättigade är de som har flest låtar i etern, eller?

/Ej STIM-ansluten/

Jag håller med dig. Copyswede (PKE) fördelas på snarlikt sätt.

Det är inte bara de som blir utan ersättning pga analogifördelningen som förlorar, utan alla medlemmar riskerar att förlora pengar genom att ett fåtal välbetalda personer kan agera fritt utan någon riktig översyn.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Stim suger. Försök gå ur får ni ser hur jävla lätt det inte är…

Det finns förslag om att den negativa föreningsfriheten ska grundlagsregleras. Men det är den inte idag. Det blev lite tystare på förespråkarna när kårobligatoriet försvann.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan ta en Kinarestaurang som ett ett exempel. Restaurangen betalar per kvm och öppettid. Stim bemödar sig överhuvudtaget inte att ens fråga vilken musik som spelas. Låt oss säga att kinarestaurangen betalar in 50 kkr / år till Stim, vart går då dessa pengar? Jo, till de rättighetshavare som har spelats mest i radion den senaste perioden. Inte ett nickel till någon kinesmusiker här inte. Så funkar det tyvärr. Det här är bara ett exempel som direkt kan översättas till andra branscher osv. Själv vet jag med säkerhet att jag blivit bestulen på ett 6-siffrigt belopp de senasta åren - av min egen medlemsorganistaion som jag i förtroende updragit insamlandet åt.

Men - jag förstår inte riktigt hur du menar här. En vanlig kinarestaurang betalar ju knappast 50 000 kr per år? Enligt Stims hemsida kostar det för en restaurang med upp till 40 sittplatser 3 555 kr per år. Det är ju inga enorma summor - jämför det med kostnaden att inhämta rapportering för varje dag, både tiden det tar för rapportören och för den som skall hantera den.

Då verkar det ju mer rimligt att Spotify for Business slår igenom - då erhåller Stim exakt rapportering och kunden slipper rapportera varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, eftersom Stim till synes inte värnar om demokrati har dom gjort det krångligt att bli medlem med rösträtt. Du kan ansöka om att bli medlem med rösträtt men då ställs ett gäng krav:

A / Du ska ha varit medlem i Stim minst 5 år

B/ Stim ska godtyckligt bestämma om du är lämplig som medlem eller ej

C/ Du ska under de senaste 3 åren uppvisa en viss nivå på ersättning från Stim. ( detta blir ett moment 22 för alla som inte fångas upp av analogiunderlaget).

Men - var du hittar den här informationen? Hänvisa gärna till någon källa för det där var onekligen intressanta kriterier. Om vi istället utgår ifrån Stims egen hemsida så står det såhär:

För att bli medlem i den ekonomiska föreningen måste du vara aktiv i ditt musikskapande och ha fått utbetalningar de senaste tre åren. Det enda som skiljer medlemmar med rösträtt från de anslutna som inte har det är just rösträtten.

http://www.stim.se/sv/PRESS/Nyheter/Medlemmar-med-rostratt/

Link to comment
Dela på andra sajter

Men - jag förstår inte riktigt hur du menar här. En vanlig kinarestaurang betalar ju knappast 50 000 kr per år? Enligt Stims hemsida kostar det för en restaurang med upp till 40 sittplatser 3 555 kr per år. Det är ju inga enorma summor - jämför det med kostnaden att inhämta rapportering för varje dag, både tiden det tar för rapportören och för den som skall hantera den.

Jag exemplifierar en princip här. Summan är egal. För att räkna exakt kan vi ta 14 st kinakrogar med 40 sittplatser. Stim samlar då in 50 kkr / år för dessa 14 krogar. Varför då är min fråga? Här menar jag att Stim rider på sina kunders okunskap och skrämmer med påföljder om man inte betalar in sin licens. Detta är dock juridiskt olagligt. Det finns inget i lagen som säger att en musikanvändare måste betala till Stim. Däremot måste en musikanvändare ersätta rättighetshavaren enligt lag. En väsentlig skillnad. Klarar man inte av / har viljan att betala ut insamlade pengar till rätt rättighetshavare kan / får man inte samla in enligt lagen. Det kommer mer info om detta på www.stiminfo.se

Då verkar det ju mer rimligt att Spotify for Business slår igenom - då erhåller Stim exakt rapportering och kunden slipper rapportera varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men - var du hittar den här informationen? Hänvisa gärna till någon källa för det där var onekligen intressanta kriterier. Om vi istället utgår ifrån Stims egen hemsida så står det såhär:

För att bli medlem i den ekonomiska föreningen måste du vara aktiv i ditt musikskapande och ha fått utbetalningar de senaste tre åren. Det enda som skiljer medlemmar med rösträtt från de anslutna som inte har det är just rösträtten.

En av poängerna med stiminfo.se är just att belysa det maktutövande ett fåtal personer har, de som egentlige styr Stim. Via hemsidor och nyhetsbrev kommuniceras direkta osanningar ut. Du kan ringa till Stim och fråga vad som krävs för att bli medlem med rösträtt. Säger dom något annat än vad jag påstår har dom i såfall ändrat sig idag.

http://www.stim.se/s...r-med-rostratt/

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Utdrag från Stims medlemsanökan:

Medlemmar 8§

Till medlem i föreningen antar styrelsen efter prövning tonsättare, bearbetare eller författare, som innehaft anslutningskontrakt med föreningen minst fem år och utövar kontinuerlig upphovsmannaverksamhet, samt förläggare, som innehaft anslutningskontrakt med föreningen minst fem år och under tre år uppburit avräkningar för offentligt framförande eller mekaniskt mångfaldigande uppgående varje år sammanlagt till det minimibelopp som fastställs av styrelsen.

Styrelsen kan även till medlem i föreningen anta tonsättare, bearbetare, författare eller förläggare, som innehar eller på annat sätt förfogar över rättigheter till musikaliska eller litterära verk och som kan gagna föreningen och dess syften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...