Jump to content
Annons

Sökes:Förslag på inspelningslimpa i övre prisklass.


Soderlund (oregistrerad)

Recommended Posts

Soderlund (oregistrerad)

Hej,

Jag grunnar på hur jag skall gå till väga och behöver först och främst beprövad info, gärna av folk som vet, inte gissar det är jag bra på själv;-)

Jag har idag ett 1604 VLZ Mackiebord där jag insertar TLaudio EQ o DBX 10nånting stereokomressor vid inspelning.

vid mixning kör jag UAD:s plugins. Daw är PC-baserat Nuendo med RME AD/DA och Hammerfall1652.

Men nu gäller det alltså inspelning!

Mina behov sträcker sig till 16 analoga kanaler , 8 till trummor resten till övriga instrument, snöa inte in på uppdelningen.

I min värld tänker jag mig att Mackies senaste ONYX1604 duger gott till det mesta men för SERIÖS feeling gällande sång,blås och akustiska inslag som är bärande i produktionen behöver jag tips.

500 serie? Separata delar (preamp- eq-kompressor) eller allt i en burk? Vilka fabrikat lirar ihop? Jag är öppen för både hightec/modernt o gamla rörgrejor. Neves 1073 är intressant och på kompressorsidan vill jag ju ha både en modern med totala inställningsmöjligheter avseende attacktid o release för slagverk t ex och gärna någon LA-2,3 typ Universal Audios burkar. VIDARE.. skall jag bara seriekoppla limpan eller hur skulle DU göra??

Minst 2st. av varjepryl i kedjan är ett måste, tänk tvåkanals inspelning. Skall jag överge RME för UA:s APOLLO 16? funkar den utan problem i PCmiljö? Jag har ett par trehundra tusen kr. att spendera. så..Varsågoda

berätta!

Hälsar,Micke S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Soderlund (oregistrerad)

Hej Mr.Demon.. så SSL is the shit? Har UAD:s plugg ssl alltså o eqar med men det är ju en ..plugg. Har du själv använt SSL hårdvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ehm, blanda en mackie mixer med Neve 1073 känns väl inte riktigt kosher. Och det är nog vettigare med AMS 1073 eller BAE 1028. Ska du köra stereo så behöver du kompressorer som kan stereolänkas.

500 rack med godsaker är nog inte alls dumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Focusrites ISA430 har länge varit rosad av de allra flesta. Dock mer av en swiss army knife än nåt superbt delikat inom nåt område.

ISA430mkII_front.jpg

500-serien är egentligen ett monteringsformat, och det finns både bu och bä apparatur som passar i en 500 lunchbox. Men API är väl erkänt.

Apollo 16 ska nog kunna funka, men då får du köra realtidsprocessning vid inspelning via firewire = latency.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mr.Demon.. så SSL is the shit? Har UAD:s plugg ssl alltså o eqar med men det är ju en ..plugg. Har du själv använt SSL hårdvara?

jadå

både bord och just denna

tyckte den var riktigt trevlig faktiskt - framförallt tyckte jag det var lätt att få både rent och neutralt samt att man kunde färga stegvis

det finns en variant med fyra ingångar också som bara har kretsen som färgar men den här är mer helgjuten så att säga om man vill forma ljudet redan vid tracking

alla gillar ju inte det men jag gör det alltid mer eller mindre

sen är det ju förstås en smaksak om man gillar hur den färgar när man drar på dom kretsarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Efter många års testade så skulle jag idag utan att tveka hellre välja separata

stereomoduler istället för "allt i ett gånger två".

Alltså en stereo preamp, stereo EQ, stereo kompressor. Då kan du nyttja

dessa helt separat samtidigt till olika uppgifter. Sen är det ofta att en

tillverkare gör en sak mkt bra (t ex EQ) men en annan sak medioker (t ex preamp).

Man blir mer fri att välja den bästa produkten utan kompromisser då.

T ex kan jag nämna några av de kompressorer vi valt. Neve Portico är en helt outstanding

stereokompressor som även funkar sanslöst bra som 2 monokompressorer i serie.

Vi har jämfört den med många dyra kompressorer från API, A-design, Buzz, Daking, SSL etc och

den ligger i absoluta toppskiktet men är betydligt billigare.

Fungerar dessutom att använda vid alla tänkbara lägen - inspelning, mix, mastering!

Lätt att tro då att resten av Neve Portico serien håller samma klass... men så är det inte.

EQn 5033 är bra men har inte alls samma prisvärde då basfiltret har ett skumt beteende

med självsvängning vid kraftigare cut/boost och ett av midfiltren

knappt har ngn effekt alls, lite förvånande när kompressorn var så sjukt bra.

Portico preampen var en ren besvikelse, fet men samtidigt dov, luddig och trött. Höll inte alls

samma klass som resten av serien.

Här skulle alltså Portico kanallimpan (allt i ett) inte alls kännas som en bra investering

då det är bara kompressordelen som håller toppklass.

Rekommenderar varmt att välja stereoenheter från olika tillverkare istället.

Lättare då också att byta ut/sälja

den del du eventuellt inte behöver eller bara vill byta sound på.

Hälsningar Tompa

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Soderlund (oregistrerad)

Hej, Tack för vettiga svar Demon och Tompa! Känt mig litet skeptisk mot Portico (går mkt på känsla) så det var bra att få veta litet om för o nackdelar. Givetvis vill jag ej bränna pengar på mindre roliga prylar. Jag är nöjd hittills med Mackies filosofi o produkter och 1604 fungerar dels som länk till datorn och som smör o bröd preamp för t ex synth o dylikt. Jag tror på att ha BÅDE färgande preamp o kompressor och transparenta, som jag kallar det, HI TECH burkar där soundet skall vara oförfalskat.. En palett av burkar o mickar så man är fri att experimentera.

Mer funderingar mottages tacksamt! hälsar Micke S.

Link to comment
Dela på andra sajter

UA LA-610 MKII. Kanske inte riktigt vad du letar efter, men jag tycker den är otroligt bra. Låter riktigt bra på sång. Och att köra en DI genom den ingången ger lite liv i en annars ganska trist signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soderlund (oregistrerad)

Focusriten låter ju på pappret som en spännande burk , det där med variabel impedans.. hörs det någon skillnad? eller är det bara mätvärden?

och JODÅ LA-610 grejor är precis vad jag tänker mig bl a!

FRÅGA: hur använder jag citatknapparna här på forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...