Jump to content
Annons

Låt i film


Gäst

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Min låt "The sad way" kanske är aktuell för musik i en dokumentärfilm.

Låten finns här på forumet under gammal låtkritik/ blues.

Låten finns också på Demolåtar.se och där har en Andreas i Lux Film kommenterat låten och vill ha med låten i en dokumentärfilm. Då jag är helt tagen på sängen så har jag aldrig funderat på hur man skall ställa sig till dylika förslag. Jag är ju en glad amatör och The sad way är den allra första låten som jag har skrivit själv.

Ville bara fråga om någon har erfarenheter angående filmmusik mm.

Troligtvis så kan de väl sno låten ändå utan mitt medgivande, men jag undrar ändå om man kan kräva någonting överhuvudtaget.

Och man är givetvis glad över all uppmärksamhet som låten får.

Intresset torde väl bero på att låten har en del kvalitet får man väl hoppas. 🙂

Redigerat av Hans Karlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Givetvis får dom öht inte sno låten om du nu inte har upplåtit den till tex Epidemic Sound eller liknande...

Det handlar ju om att göra ett avtal med filmbolaget om vad de ska betala för att ha den med. Sen kommer det ju royaltyintäkter via STIM också.

Kanske måste låten spelas in på nytt? Eller är det bara att lyfta in den som den är?

EDIT;

Å kul att det är på gång 🙂

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Det kanske finns anledning att gå med i STIM då till att börja med, det är ju gratis.

Du har ingen aning om vad man kan kräva av filmbolaget för att använda låten.

Själv har jag ingen susning, man är ju helt färsk som låtskrivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättekul med ditt projekt. Du kan förhandla direkt med din uppdragsgivare om en synk. Kör med öppna kort där du talar om att detta är otrampad mark för dig och att du vill uppnå en vinnar-vinnar lösning. Du kan till och med fråga vad deras smärtgräns ligger. Detta brukar oftast öppna upp för en bra och juste dialog.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de råden. Du kör med en del uttryck som som jag inte riktigt känner mig hemma med, men jag hajar vad du menar. (Du har med en lantis att göra nu)

Det där med hur stora summor det kan röra sig om är väl en fråga om förhandling och varierar väl en hel del kan jag tro.

Ska bli spännande att se vad det blir av detta i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...