Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har precis flyttat och uppskattar all er hjälp och era råd om hur jag ska akustikbehandla mitt nya sovrum som jag även har som en liten hemmastudio. Hade tänkt göra mina akustikplattor efter denna ritningen:

Absorbers.png

Alltså glasull i en träram som man sedan klär i tyg.

Här är mitt rum:

5WhxTe2.png

Var ska jag nu placera dessa plattor? Är dessa plattorna allt jag behöver för en hyffsat bra akustikbehandlat rum? Ska jag sätta ett par mindre plattor BAKOM monitorerna? Det enda jag vet är att jag inte behöver några diffusorer just för det är ett så pass litet rum.

Ni får gärna spara ner bilden och rita så bra ni kan för att på bästa sätt förklara hur jag ska placera mina plattor och vilken storlek dem ska vara osv.

Jag är nybörjare inom området så jag uppskattar så mycket information och instruktioner av er som möjligt, det är bara att skriva på! Uppskattar all möjlig hjälp ENORMT mycket!

Tack på förhand!

Annons
Postat

använd spegelmetoden till att börja med

låt en polare hålla en spegel mot olika väggytor runt ditt skrivbord

där du kan se dina monitorer i spegeln från din plats där du ska sitta - där kan du börja med att placera absorbenter

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Hur menar du var polaren skall stå?

Soderlund (oregistrerad)
Postat

om han håller spegeln mot reflektionsytan ser ju bara polaren väggen? obs försöker inte vara störig, utan fattar bara inte hur du menar.

Micke,

Postat

om han håller spegeln mot reflektionsytan ser ju bara polaren väggen?

låt en polare hålla en spegel mot olika väggytor

det är ointressant vad polaren ser - han kan se på tv om han vill

grejen är vad du ser när du sitter på din mixplats medan han håller spegeln mot väggen (blanka sidan ut)

ser du monitorn i spegeln så betyder det att där stusar också ljudet mot dig - där ska du ljuddämpa

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.