JONTHYz Postat 1 juli 2014 Postat 1 juli 2014 Tja! Har stött på ett relativt irriterande problem. När jag mixar mina små hemmaproduktioner har jag problem med att mixa gitarr (oftast ett spår left och ett right). De är inspelade med samma gitarr och ljud - men om jag börjar mixa tex left pannade gitarren hörs alla små eq ändringar otydligt när jag mixar med hela mixen igång, och om jag pannar den till center blir det väldigt grötigt. Vill helt enkelt kunna mixa left och right gitarren samtidigt - för att få höra tydligare hur eq ändringarna i sin helhet påverkar mixen. Hur gör ni och vad har ni för tips? Grupera spåren och lattja med eqn där för att sedan slänga på en individuell eq på varje gitarrspår? Sorry för otydlig frågeställning. Har inte hittat ngt på nätet som rör detta. Det gäller förövrigt musikgenren metal om det nu skulle spela någon roll. Tack!
Die Hard (oregistrerad) Postat 1 juli 2014 Postat 1 juli 2014 (redigerat) Först och främst använd aldrig samma ljud två gånger. Stryk det direkt på listan. Det blir aldrig bra och du får ingen stereo av det. Det är olika ljud som breddar gitarrkanalerna. Lite olika EQ på stärkaren. Behöver inte vara värst mycket för att göra skillnad. Vad använder du? Riktig stärkare, ampsim etc? Är det riktig stärkare så olika mickplaceringar för micken, mickarna för nästa kanal. Är det ampsims så använd olika impulser med olika mickplaceringar. Målet är att få så bra ljud som möjligt att man helst bara ska behöva använda högpassfilter och eventuellt lågpass. Använder du någon riktig eller emulerad typ tubescreamer, lite olika inställningar på tonen. Redigerat 1 juli 2014 av Die Hard
Terror Postat 1 juli 2014 Postat 1 juli 2014 Först och främst använd aldrig samma ljud två gånger. Stryk det direkt på listan. Det blir aldrig bra och du får ingen stereo av det. Det är olika ljud som breddar gitarrkanalerna. Lite olika EQ på stärkaren. Behöver inte vara värst mycket för att göra skillnad. Vad använder du? Riktig stärkare, ampsim etc? Är det riktig stärkare så olika mickplaceringar för micken, mickarna för nästa kanal. Är det ampsims så använd olika impulser med olika mickplaceringar. Målet är att få så bra ljud som möjligt att man helst bara ska behöva använda högpassfilter och eventuellt lågpass. Använder du någon riktig eller emulerad typ tubescreamer, lite olika inställningar på tonen. Glömt inte bara att spela in all gitarr som den första mickpositionen ska ha innan du flyttar micken haha 😉 OM du inte vet EXAKT vart den stod såklart.
Demonproducenten Postat 2 juli 2014 Postat 2 juli 2014 om du vill kunna skruva bägge/flera gitarrer samtidigt så skicka dom till en gemensam buss och skruva eq där annars som die hard säger så är det oftast bättre med lite olika grundljud på olika gitarrer även om dom är dubbade
JJRockford Postat 2 juli 2014 Postat 2 juli 2014 Om EQ-förändringarna blir otydliga när du har hela mixen igång beror det förmodligen på att andra instrument är med och slåss om samma frekvensutrymme som du försöker justera.
überfuzz Postat 8 juli 2014 Postat 8 juli 2014 Jag gissar att du måste spela olika grejer på gitarrerna eller olika ljud om du ska ro i land det här. Samma samma, så att säga, är väldigt svårt att få bra.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.