Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag är en kille på 21 bast som vill plugga till musikproducent. Jag letar efter någon som har erfarenhet eller som vet om några bra skolor. Jag är intresserad av att plugga i England (helst) Australien eller USA. Jag arbetar i Logic Pro 9 och X.

Tack på förhand!

Marcus

• 6 månader senare...
Annons
Postat

Bästa sättet att bli musikproducent - DIY!

Leta rätt på sångare/sångerskor som du tycker låter bra, skaffa kontakt med instrumentalister och experimentera. Leta upp band/aktörer som är utan kontrakt och kör byteshandel - du får spela in dem och använda dem som försökskaniner, de får chansen att bli inspelade.

Om det är elektronisk musik du gör skulle jag rekommendera i princip samma sak, att ta kontakt med folk du inspireras av och som du vet är duktiga på det de gör. Flyg ner till Tyskland när biljetterna är billiga, bo på hostel och nätverka med andra producenter. Byt tips. Var ivrig i att motta kritik. Sök praktikplats i studios. Det finns grymt många bra filmer på YouTube med tips vad det gäller både musikproduktion och mixning.

Skolor är OK, men tänk på att Sverige erbjuder möjligheter som inga andra länder när det kommer till utbildning. Här är det gratis och du kan lära dig grunderna. Utomlands kostar det ALLTID vilket innebär att du går i samma klass med de som har råd och de är inte nödvändigtvis de som är bäst. Skolor i utlandet kan vara gött för att skaffa sig kontakter, men jag skulle lägga de pengar på egna studieresor till städer vars musikliv inspirerar dig och träffa folk ute på stan, på jamsessioner, på öppna scener, på fester.

Oavsett vilken genre du sysslar med så rekommenderar jag dig att höra av dig till producenter/djs/låtskrivare/management/andra när du känner att du har blivit så bra som du bara kan bli. Paketera din demo snyggt och skicka den till folk som du tycker om.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.