Jump to content
Annons

Raid 0 + Logic Pro X


SirThoms

Recommended Posts

Har precis fixat raid 0 system mellan två samsung 1 TB hårddiskar. Likadana diskar. Väl inne i Logic Pro X jobbar båda hårddiskarna ihjäl sig och ljudet bryts efter att jag spelat ett lite större ackord när jag exempelvis spelar på Vienna Imperial från Vienna Instruments. Innan när jag körde hårddiskarna separat var hårddiskarna tysta och det flöt på bra.

Jag trodde ett raid 0 system skulle ha motsatt effekt? :/ Valde 64 K Raid-blockstorlek efter tips från Vienna Instruments själva.

Vad kan detta bero på måntro?

Någon som kör Raid 0 där det faktiskt fungerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Vad kör du för filsystem på detta? Det finns nämligen block storlekar där med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer information om Raid finner den intresserade här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

RAID 0 på hårddisk(ar) man spelar in på ger resultatet du beskriver SirThoms.

Mitt förslag till dig SirThoms är att du har en systemdisk för operativsystem och program, med fördel en SSD-hårddisk. Denna kan du om du vill också spela in musik på eller så har du en annan SSD-hårddisk där du spelar in på. Avslutade projekt sparar du på en 7200 rpm hårddisk.

Hårddisk 1: SSD system

(Hårddisk 2: SSD inspelning)

Hårddisk 2/3: 7200 rpm för lagring

Använd TimeMachine istället för RAID och kör via USB3 med separat hårddisk mot 1 och 2 eller hur du nu väljer att lösa det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah trodde jag hade information om min dator här men det hade jag visst inte. Har lagt till nu i "profilinformation, min utrustning", vet inte om det syns här så kopierar in i meddelandet här med.

Mac Pro (Mid 2010) 2,8 Ghz Quad-Core Intel Xeon

24Gb minne

SSD 120Gb (OSX Mavericks)

2x Samsung 1TB Hårddisk

1X WD 1TB Hårddisk

1X extern WD 3TB hårddisk (för backup)

1x extern Samsung 2TB Hårddisk (för backup)

Logic Pro X

Har OSX mavericks rent installerat (från USB-minne), inget annat än osx och Logic Pro X, kontakt 5 osv finns på den.

Sen har jag alltid haft ljudbiblioteken på mina två samsung 1TB hårddiskar. Nu ville jag testa raid 0 alltså och slå ihop Samsung diskarna för att öka prestanda (trodde jag). Men dock blev det alltså snarare tvärtom.

Filsystemet på alla diskar är det vanliga "Mac OS Extended (journalförd)".

Har gjort om nu och ändrat block storleken till 256 K. Har inte hunnit testa om det gör någon skillnad. Återkommer när jag gjort det.

Men troligtvis kommer jag skrota Raid 0 och gå tillbaks som det var förut. (Suck, mkt att kopiera från mina två externa backupdiskar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis fixat raid 0 system mellan två samsung 1 TB hårddiskar. Likadana diskar. Väl inne i Logic Pro X jobbar båda hårddiskarna ihjäl sig och ljudet bryts efter att jag spelat ett lite större ackord när jag exempelvis spelar på Vienna Imperial från Vienna Instruments. Innan när jag körde hårddiskarna separat var hårddiskarna tysta och det flöt på bra.

Jag trodde ett raid 0 system skulle ha motsatt effekt? :/ Valde 64 K Raid-blockstorlek efter tips från Vienna Instruments själva.

Vad kan detta bero på måntro?

Någon som kör Raid 0 där det faktiskt fungerar?

RAID 0 är/ska vara mycket snabbare än singeldisk om konfigurerat rätt. Kolla så diskarna är gjorda för RAID. (T.ex. "Western Digital RED".) Sen är det skillnad på mjukvaru- och hårdvaru-RAID. Om du har en gammal Mac (vilket du verkar ha), så kommer processorn att behöva jobba järnet för att synca arrayen. Blir nästan dubbelt så mycket data. 🙂

Om du inte råkat konfa en RAID 1'a istället. Om du har två en-terabytare, ska partitionen i Mac OS X bli 2 TB.

Vad kör du för filsystem på detta? Det finns nämligen block storlekar där med.

Det undrar jag med. Beroende på hårddiskstorlek och filsystem, blir blockstorleken annorlunda. (Större block på större diskar/partitioner.) Jag skulle låta inställningarna vara som Mac OS rekommenderar, finns ofta en anledning till detta.

Om du anger mindre blockstorlek kommer prestandan bli sämre, men lagringskapaciteten bli bättre - och tvärtom. Har man två terabyte att leka med, OCH envisas med att inte köra standardinställningar 😉 - skulle jag sätta den högt.

Använd TimeMachine istället för RAID [...]

RAID 0 är endast för prestanda, och inte för redundans. Det är faktiskt sämre odds med en RAID 0'a än singeldisk. 😉

Hur har du skapat ditt raid-set?

Det skulle jag oxå vilja veta. Gissningsvis i Mac OS diskhanterare? I vilket fall, mjukvaru-raid påfrestar processorn, samt att RAID-en kan lättare hamna ur synk. Och det vill man INTE ifall man har en RAID-0. 😉

Som många andra påpekat här är SSD det självklara valet om man vill ha snabb skrivning/läsning. Men 2TB? Vad lagrar du då? Skulle jag vara tvungen att lagra så mycket, skulle jag:

* Skaffa 2st WD Digital RED eller RE

* Skaffa PCI-express RAID-kort med BIOS (d.v.s. hårdvaru-stöd för RAID)

* Eller: Nöja mig med mindre SSD - Kostnaden blir inte mycket högre ifall du nöjer dig med mindre lagring än 2TB. T.ex. 500GB eller så. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

RAID 0 är endast för prestanda, och inte för redundans. Det är faktiskt sämre odds med en RAID 0'a än singeldisk. 😉

[...]

Tackar för korrigeringen Cathrine 🙂

@SirThoms: Din Mac Pro har mest troligt PCIe v2.x och har då en teoretisk maximal läs-/skrivhastighet på 500 MB/s. Köper du SSD-hårddiskar är det ingen idé att köpa SSD-diskar som har högre läs-/skrivhastighet än 500 MB/s eftersom din dator inte klarar av mer än 500 MB/s.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack alla för svar =)

Jag kommer nog vänta med Raid till jag köper nästa mac pro. Köpa en extern thunderbolt 2.0 SSD raid 0 lösning tror jag.

Jag använde diskhanteraren i OSX ja =). Och mina gamla samsung diskar är säkert inte optimala för raid heller. (Ja det fungerade ju överhuvudtaget inte). Däremot så påverkades inte CPU när jag körde raid 0, det var som jag skrev helt enkelt bara själva hårddiskarna som jobbade väldigt hårt, och nej, jag råkade inte konfigurera raid 1 😉.

Lagrar en väldigt massa kontakt 5 bibliotek och vienna instruments, stora grejer 😉.

När jag köpt min nästa mac pro (soptunnan), lär jag behålla min och använda vienna ensemble pro 5 för att sprida ut alla samlingar mellan datorerna. Kanske köpa till en extra PC också med åtminstone 32gb minne, eller 64. Så borde det räcka ganska långt iaf ;p

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tackar för korrigeringen Cathrine 🙂

@SirThoms: Din Mac Pro har mest troligt PCIe v2.x och har då en teoretisk maximal läs-/skrivhastighet på 500 MB/s. Köper du SSD-hårddiskar är det ingen idé att köpa SSD-diskar som har högre läs-/skrivhastighet än 500 MB/s eftersom din dator inte klarar av mer än 500 MB/s.

Det är 500 MB/s per lane. En raid/sata/scsi vad du nu vill kan ha många lane's. 3ware 9690sa har 8 lanes. Den har dock bara sata2 så det blir bara 2400MB/s med "optimala" diskar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...