Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag håller just nu på att plocka ner de befintliga gipsväggarna jag har i mitt rum för att förstärka väggarna med mer gips, men har stött på problem. Reglen har en upphöjd kant på 5mm och de yttersta lagret gips har skruvar som sticker ut på andra sidan. Tanken var att förstärka med ett lager gips, men pga regelns kant och skruvarna som tränger igenom så undrar jag om det är värt det, eftersom risken är att det uppstår en liten luftspalt mellan mina två gipslager. Bifogar bild för att förtydliga problemet.

Vet någon en bra lösning på problemet eller ska jag helt enkelt köra på 1 lager? Konstruktionen kommer, oavsett om det yttre skalet förstärks eller ej, bestå av ett yttre skal, isolering, luftspalt, isolering och sist 3 lager gipsskivor som limmas ihop med green glue. Därför undrar jag hur stor skillnad det är ljudisoleringsmässigt mellan 1 och 2 lager gipsskivor i det yttre skalet?

Tacksam för svar

Robin

post-37949-0-55766100-1404142788_thumb.jpg

Annons
Postat

Du kan fimpa skruvarna jäms med falskanten (enklast med vinkelslip och tunn rondell) och sedan gipsa första gipsen mot plåtkanten. Hålrummet som blir i regeln kan du fylla med gipsbruk innan du limmar nästa gips. Hur mycket behöver du ljudisolera? Skillnaden mellan 1 och 3 lag är ganska stor vid låga frekvenser.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.