Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag är mycket nyfiken på hur en ADAT bandare fungerar, har aldrig riktigt greppat det.

Vad blir bättre om man använder en ADAT bandare, och varför?

Hur fungerar det och hur anänder man det? Vid vilka tillfällen är det bra att använda den?

Tack på förhand //Micke

Annons
Postat

En adat bandare är en flerkanalsbandare, med 8 separata kanaler per enhet. Den används/användes till det som datorer idag gör nämligen lagra flera ljudspår separat men ändå i synk. Adat används fortfarande i vissa sammanhang men har i stort blivit ersatt av datorer och innan det sepparata rackenheter för hårdiskinspelning. Adaten är diggetal och kvaliten på ljud är om jag inte minns fel max 48khz/16 bitar. Adat och liknande format är nästan som den diggetala varianten av rullbandspelare.

Postat

Nyare ADAT hanterar också 24-bit, men annars stämmer det bra...

Alesis (som ju är företaget bakom ADAT) har också definierat standarden som merparten av de externa A/D- och D/A-omvandlarna använder för överföring, nämligen Lightpipe-formatet för optisk överföring av upp till 8 kanaler i max 48kHz/24-bit i fiberkabel med TOSlink-kontakter. Vissa omvandlare använder en speciell teknik där man delar upp en kanal på två Lightpipe-kanaler för att kunna spela in med 96kHz i stället - men nackdelen är att man då bara får hälften så många kanaler... Lightpipe-formatet kallas också ADAT-interface. Kärt barn har många namn.

Postat

ADATs huvudområde nuförtiden är just att föra över många kanaler i en kabel. Det är mycket användbart t.ex med ljudkort som Hammerfall(minns inte riktigt tillverkaren) som har tre ADAT in och ut. Smidigt värre.

Men hur är det nu, klarar den verkligen 8 kanaler med 24 bitar? Senast jag kollade snackades det en massa om bit-mulitplexing och att det halverade antalet kanaler. 24/96 skulle endast ge två tillgängliga kanaler. Fast jag kan ha kollat gammal information så klart...

Postat (redigerat)

Tackar för informationen!

men påverkar en ADAT bandare ljudet på något speciellt sätt, blir det bättre inspelning med ADAT? osv osv

Kan man koppla samman flera ADATar efter varandra eller måste man ha en optisk ingång till alla? Vad används en "ADAT sync apparat" till, och hur kopplas den?

Redigerat av Ragge
Postat
ADATs huvudområde nuförtiden är just att föra över många kanaler i en kabel. Det är mycket användbart t.ex med ljudkort som Hammerfall(minns inte riktigt tillverkaren) som har tre ADAT in och ut. Smidigt värre.

Men hur är det nu, klarar den verkligen 8 kanaler med 24 bitar? Senast jag kollade snackades det en massa om bit-mulitplexing och att det halverade antalet kanaler. 24/96 skulle endast ge två tillgängliga kanaler. Fast jag kan ha kollat gammal information så klart...

RME är det som har Hammerfall-korten...

ADAT Lightpipe-formatet stöder upp till 48kHz och upp till 24-bit på 8 samtidiga kanaler i en optisk kabel - och så har det varit ända sedan det såg dagens ljus... 🙂

Om du däremot vill gå upp på 96kHz, så delar man upp en kanal på två Lightpipe-kanaler, så att bara halva antalet kanaler finns att tillgå. Med ett 8-kanalsinterface får man alltså bara 4 kanaler i 24/96.

192kHz har jag inte sett någon lösning för via Lightpipe, men om det skulle finnas, så blir det förstås halverat igen, så att det blir 2 kanaler med 24-bits upplösning genom ett Lightpipe-interface.

Själv har jag svårt att se någon större mening i att gå upp i samplingsfrekvens - åtminstone så länge slutmediat är audio-CD, men det kan ju finnas delade meningar om det... 😉

Postat
Tackar för informationen!

men påverkar en ADAT bandare ljudet på något speciellt sätt, blir det bättre inspelning med ADAT? osv osv

Kan man koppla samman flera ADATar efter varandra eller måste man ha en optisk ingång till alla? Vad används en "ADAT sync apparat" till, och hur kopplas den?

ADAT fungerar som en 8-kanalig DAT. Den är alltså digital, så du får inte de omtyckta mediabrister som färgar ljudet i en analog bandspelare - om det är det du är ute efter...

Du får inte bättre inspelningar med en ADAT än med en dator, men ADAT:en är kanske lite lättare att ta med sig (om man inte har en bärbar dator förstås)... 🙂

Postat

det var nog det jag undrade ja.. om ljudet färgas sådär härligt som det gör på en rullbandspelare. Tack för informationen alla!

Postat

Om den färgningen är härlig eller inte, är till mycket stor del en smakfråga... :rolleyes:

Själv skulle jag absolut inte vilja gå tillbaks till band. Jag kände det som en stor lättnad med det renare ljudet när jag började spela in på hårddisk i stället. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.