Jump to content
Annons

Höger kanal högre än vänster, varför?


thomaslj

Recommended Posts

Som rubrik säger, min högra kanal spelar med högre volym/tryck än vänster. Någon som har tidigare erfarenheter att dela med sig angående detta?

Bytar jag plats på monitorutgångar L/R så spelar den andra(vänster) monitorn högre, så det är inte fel på mina nya monitorer.

Har testat att ladda ett mindre omixat projekt där allt ligger i C0, lägger jag mastern full höger för att sedan panorera till full vänster hörs problemet tydligt.

Använder ett äldre ljudkort i de lägre prisklasserna Toneport UX2, kan det vara här felet ligger?

Till AU2'an kopplar jag två dynaudio bm5a MK2.

Någon som har några ideer, tips?

Mvh Thomas Ljunggren

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du kollat i ljudkortets mixer så att panoreringen ligger rätt där? Om du exporterar och kollar på vågformen, ligger ljudet lägre i ena kanalen där också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är osäker om ljudkortet har en egen mixer, men i det medföljande programmet "gearbox" så ligger panoreringen rätt i centrum.

Använder dock aldrig gearbox så det är sällan inkopplat i sammanhanget.

Jag körde en audio mixdown och wave kurvorna ligger identiska på båda vänster och höger kanal.

Höger kanal låter dock kraftigare än vänstra.

Mvh Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Använder de kablarna du skickade till mig i veckan;)

2st balanserade 3m'are från Holmerup.

Jag får väl understryka att det inte är någon nämnvärt jättestor skillnad på nivåerna i kanalerna, men det hörs ju ändå.

Blir lite störande när man sitter och lyssnar långa pass.

Mvh Thomas

Redigerat av thomaslj
Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att notera är att vänster kanal inte hörs alls när man lyssnar på låg volym. Det är först när man kommer upp lite i decibelnivån som den kickar in och lägger sig med en linjär volymökning jämnt emot höger kanal.

Så att den är alltid några decibel efter, från start...

Mvh Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förstås inte ovanligt att det är en viss skillnad mellan kanalerna på volymrattarna - framför allt om det handlar om billigare prylar, så det kan mycket väl vara där skon klämmer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Misstänker att ljudkortet är trött, haft det sedan 2002 så har ändå varit med ett tag.. Kan nog vara dags att köpa nytt;)

Testade mitt mirakelsprej (elektronikrengörning), hjälpt mig med många glapp genom åren, men problemet e tyvärr kvar.

Med risk för att gå lite offtopic, Någon som har testat UR44'an från Steinberg? Verkar ha stabila drivrutiner efter att ha läst runt lite.

Känns dock lite trist att betala för CB Artist när man redan har köpt den vanliga versionen....

*Edit, kanske var CB AI, inte artist, då kanske det inte var så farligt trots allt;)

Redigerat av thomaslj
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Gissningsvis är det utgångssteget som pajat. Är det balanserat så kan man man försöka köra obalanserat, då kan det bli lika på båda, eller så minskar den trasiga kanalen mycket mer. Typiskt sitter det kondensatorer (två stycken per kanal). Pajar den ena så blir det olika volym. Brukar gå att fixa man grejar att löda ytmonterat. Det är lite pilligt men går om man har rätt verktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...