Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har länge kört med micpreamp kopplad till PCI-ljudkort och från PCI-ljudkort till datorhögtalare och Cubase som DAW. Det funkar bra, men vill utveckla lite nu när jag har pengar, så vilken lösning är smartast...

...är det bäst att skaffa ett litet mixerbord att ha som "nav" dit man kopplar allting och skippar micpreampen, eller ska man skaffa ett bättre ljudkort som funkar som mixerbord och "nav". Vilken lösning anser ni är bäst?

Funderar ju på hur man ska styra ljudnivån om man köper nya studiomonitorer. PC-högtalare har ju en fysisk volymknapp, men inte studiomonitorer. Då kanske man ändå behöver ett mixerbord för att göra det enkelt för sig?

Redigerat av NutCase
Annons
Postat

det finns monitorer med volymratt. med ett extern ljudkort kan du även styra volymen med den. Tror inte du behöver en mixer.

Postat

Att skaffa ett externt ljudkort håller jag med om. Då har du allt du behöver för att styra volymen på dina monitorer. Tänk på att skaffa aktiva monitorer. Alltså monitorer med inbyggd förstärkare.

Kolla med din lokala musikaffär vad de kan ha att erbjuda eller sök på youtube. Det finns bra videos där men man får leta ett tag bara.

Lycka till.

Postat

Berätta lite mer om hur du jobbar. Vad spelar du för musik? Vilka instrument spelar du in? Hur många är det som spelar in samtidigt? Är det någon funktion du saknar idag?

Postat

Har länge funderat på ett externt ljudkort, men alltid backat då jag har ett PCI-kort och antagit att USB-kort har mycket sämre latency.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kör med ett M-Audio 2496 PCI ljudkort och preamp och kör monitorlyssningen/hörlurslyssningen via en mixer.

Jag har också svårt att tänka mig att byta eftersom jag har låg latency med mitt ljudkort och att jag kan utan trassel spela spel och och få ut ljudet ur ljudkortet vilken inte alltid varit fallet när jag kört med USB ljudkort.

Så jag förstår dig. Jag har svårt att byta just pga latency men också att mitt ljudkort adrig krånglar, har haft det i tre generation av datorer, magnifikt.

Redigerat av drloop
pme (oregistrerad)
Postat

Det finns ganska små brukar som brukar kallas monitor kontrollers eller något liknande. De brukar vara några ingångar 3-4 stycken och utångar 2-3 stycken. Tex så kan du ha kvar dina datorhögtalare och växla mellan de och nya monitorer. Finns i olika prislägen.

Postat

Jag kör med ett M-Audio 2496 PCI ljudkort och preamp och kör monitorlyssningen/hörlurslyssningen via en mixer.

Jag har också svårt att tänka mig att byta eftersom jag har låg latency med mitt ljudkort och att jag kan utan trassel spela spel och och få ut ljudet ur ljudkortet vilken inte alltid varit fallet när jag kört med USB ljudkort.

Så jag förstår dig. Jag har svårt att byta just pga latency men också att mitt ljudkort adrig krånglar, har haft det i tre generation av datorer, magnifikt.

Exakt samma situation här. Kanske ska skaffa en mixer då trots allt. P.s har samma ljudkort. Funkar smärtfritt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.