bejen (oregistrerad) Postat 11 mars 2004 Dela Postat 11 mars 2004 *Jag vill kunna spela in pop, rock och annan musik *Mjukvara: Direkt X, VST ett måste *Midiklaviatur: Bra sådan? *Mikrofon: Till sång *Övrigt? Vad behövs? Har lite pengar (student) och vill kunna spela in med schysst kvalité. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 11 mars 2004 Dela Postat 11 mars 2004 (redigerat) Hur mycket skall datorn göra respektive riktiga instrument? Det blir lite olika krav på mixerbord, preamps etc. Mic: Jag sjunger med en Behringer XM8500. Låter helt ok, kostade 300:- Redigerat 11 mars 2004 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bejen (oregistrerad) Postat 11 mars 2004 Dela Postat 11 mars 2004 Hur mycket skall datorn göra respektive riktiga instrument? Det blir lite olika krav på mixerbord, preamps etc. Mic: Jag sjunger med en Behringer XM8500. Låter helt ok, kostade 300:- Spelar in elgitarr själv, resten blir väl på datorn. Hur låter micken ? exempel kanske? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 11 mars 2004 Dela Postat 11 mars 2004 (redigerat) Har inga bra exempel uppe. Leker väldigt mycket med eq i mina mixar. Skall försöka fixa ett så neutralt demo som möjligt om jag hinner under kvällen. (Kräver lite krångligt merarbete.) EDIT: Jag kör ett Behringer Eurorack UB1002. Kostade inte så mycket. Under 1000:- i alla fall... minns ej priset. Jag kör synth och sång via det och upplever inte mycket brus. (Annars brukar folk klaga på att Behringers produkter brusar, men antingen har jag låga krav, eller så maskeras detta av låtarna, eller så låter mina grejjer faktiskt riktigt bra 🙂) Redigerat 11 mars 2004 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Get_On Postat 17 augusti 2007 Dela Postat 17 augusti 2007 Okej! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kungenavparis Postat 17 augusti 2007 Dela Postat 17 augusti 2007 M-audio har ett poppis klaviatur som heter eKeys 49 som inte har mer än 49 tangenter (doh) och de allra nödvändigaste rattarna. Det går via USB och det är ju trevligt. Har haft ett i fyra år och märker nu hur det börjar glappa lite så det är väl inte världens kvalitet men det kostar under tusenlappen. För sång har Studio Projects B1 rekommenderas till döds och den gör sitt jobb. Jag är för oinsatt för att säga om den är bra eller inte men Claes här på forumet har en sida där han jämför olika mikrofoner, kika där. Vill du få in gitarren är det bra att ha ett ljudkort. Du kan köpa Audio Kontrol 1, ett externt ljudkort från NI, tillsammans med Guitar Rig som är en hög riktigt shyssta förstärkarsimulatorer, för 3200. Verkligen ett tips. Ett ljudkort med fantommatning är även krav för att kunna använda kondensatormikrofoner (såna som oftast används till sång). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berra_- Postat 17 augusti 2007 Dela Postat 17 augusti 2007 Har inga bra exempel uppe. Leker väldigt mycket med eq i mina mixar. Skall försöka fixa ett så neutralt demo som möjligt om jag hinner under kvällen. (Kräver lite krångligt merarbete.) EDIT: Jag kör ett Behringer Eurorack UB1002. Kostade inte så mycket. Under 1000:- i alla fall... minns ej priset. Jag kör synth och sång via det och upplever inte mycket brus. (Annars brukar folk klaga på att Behringers produkter brusar, men antingen har jag låga krav, eller så maskeras detta av låtarna, eller så låter mina grejjer faktiskt riktigt bra 😛) Beror lite på vad man har för lyssning också. jag har ett par behringer lurar, pluggar jag in dom i mitt eurorack så brusar det ingenting, samma sak med ett par trust och ett par gamla AKG. Men pluggar jag in mina Proline 2500 så brusar det väldigt mkt 😉 Fast bordet duger helt klart till hemmainspelning tycker jag, dock använder jag mitt nu endast till idé-inspelning på min Boss micro BR och kör på preamps in till datorn. ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 17 augusti 2007 Dela Postat 17 augusti 2007 Har inga bra exempel uppe. Leker väldigt mycket med eq i mina mixar. Skall försöka fixa ett så neutralt demo som möjligt om jag hinner under kvällen. (Kräver lite krångligt merarbete.) EDIT: Jag kör ett Behringer Eurorack UB1002. Kostade inte så mycket. Under 1000:- i alla fall... minns ej priset. Jag kör synth och sång via det och upplever inte mycket brus. (Annars brukar folk klaga på att Behringers produkter brusar, men antingen har jag låga krav, eller så maskeras detta av låtarna, eller så låter mina grejjer faktiskt riktigt bra 😛) Beror lite på vad man har för lyssning också. jag har ett par behringer lurar, pluggar jag in dom i mitt eurorack så brusar det ingenting, samma sak med ett par trust och ett par gamla AKG. Men pluggar jag in mina Proline 2500 så brusar det väldigt mkt 😉 Fast bordet duger helt klart till hemmainspelning tycker jag, dock använder jag mitt nu endast till idé-inspelning på min Boss micro BR och kör på preamps in till datorn. ☺️ Jag har ett Behringer UB802 och jag kan nog säga att vad det gäller brus så är det UB802 kanon. Testade en Soundcraft modell mindre mixer och den brusade tydligt jämfört med UB802. Förvånad ägare av UB802... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trancer Postat 17 augusti 2007 Dela Postat 17 augusti 2007 Numera huserar väl micken "Studio Projects B1" mer eller mindre i alla hem! den borde väl gått ner i pris ? jag tror jag köpte mina 2 första för ungefär 1100:-/st .. men det va längesen precisn är dom kom.. nu borde man kunna hitta dom billigare? Dom funkar ju kanonbra om man inte har sjuka krav... men då snackar vi ju 15-20k för en BRA mick för sång! Klaviatur spelar väl inte så stor roll, men se för guds skull till att den har riktigt bra avvägda tangenter! (tunga tangenter gillar jag personligen) men det är smaksak, men du måste ha velocity tangenter, annars blir det kellko 😉 /Perrra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berra_- Postat 17 augusti 2007 Dela Postat 17 augusti 2007 Har inga bra exempel uppe. Leker väldigt mycket med eq i mina mixar. Skall försöka fixa ett så neutralt demo som möjligt om jag hinner under kvällen. (Kräver lite krångligt merarbete.) EDIT: Jag kör ett Behringer Eurorack UB1002. Kostade inte så mycket. Under 1000:- i alla fall... minns ej priset. Jag kör synth och sång via det och upplever inte mycket brus. (Annars brukar folk klaga på att Behringers produkter brusar, men antingen har jag låga krav, eller så maskeras detta av låtarna, eller så låter mina grejjer faktiskt riktigt bra 😛) Beror lite på vad man har för lyssning också. jag har ett par behringer lurar, pluggar jag in dom i mitt eurorack så brusar det ingenting, samma sak med ett par trust och ett par gamla AKG. Men pluggar jag in mina Proline 2500 så brusar det väldigt mkt 😉 Fast bordet duger helt klart till hemmainspelning tycker jag, dock använder jag mitt nu endast till idé-inspelning på min Boss micro BR och kör på preamps in till datorn. ☺️ Jag har ett Behringer UB802 och jag kan nog säga att vad det gäller brus så är det UB802 kanon. Testade en Soundcraft modell mindre mixer och den brusade tydligt jämfört med UB802. Förvånad ägare av UB802... Nu är mitt ganska gammalt och utslitet. Jag har ett UB1002. Första micingången funkar väldigt bra, men den andra brusar helt sjukt mkt nu. Lika lineingångarna varannan funkar bra ungefär. Så det är väl en tickande bomb kanske, eller så är det bara mitt 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.