Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Är på jakt efter en gipsskiva som är lämpad för studiobygge. Allt jag lyckats hitta om gipsskivor är att dom är EU-standardiserade och därför har i princip alla samma tjocklek, 12-13mm. Jag undrar då om någon här känner till en gipsskiva som i sig är extra ljuddämpande eller om det bara är till att köra på 2 ihoplimmade lager av en 13mm tjock standardgipsskiva?

Tacksam för svar och tips

/Robin

Redigerat av robinilssons
Annons
Postat (redigerat)

Finns inga speciella gipsskivor mot ljudisolering utan flera lager på varandra med tätade skarvar och skruvhål , Isolering , Luftspalt , skiftade reglar , är sätten man bygger ljuddämpande väggar.

Visst finns det 15 mm gips men dom är marginellt bättre än 13 mm , då är reglingen , isoleringen och tätningen viktigare.

Att limma ihop två skivor tror jag inte heller gör någon större nytta om du nu inte använder dämplim som i sig är relativt dyrt.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Det finns faktiskt lite olika varianter. Vanligast är den vanliga gips. Snäppet bättre (=högre densitet) är brandgips. Snäppet över det är fermacellgips. Ett gips som bör undvikas i detta fall är den nya ergo-gipsen som endast är hård i ytskiktet. Kärnan är mer porös eftersom man blandar i diskmedel gipsen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.