Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Fantastiska Forum!

Nu sitter ja här i min hemmastudio och skall spela in sång: men prylarna uppför sig riktigt skumt tycker jag..

Ja har en Mic - ljudkort - dator (cubase) , och ja får signal hela vägen i ljudkort och i cubase reagerar "stereo in" kanalen osv, men när ja trycker på REC o ska spela in på ett spår får ja bara inspelat en "tom" audiofil, kanske nåt litet knaster här o där ibland etc, men riktigt låga signaler om ens det.. alltså inget ljud!

Själva kanalen ja spelar in på står på "left - stereo in (som den ska) och stereo out" ..

Någon som har erfarenhet av något liknande problem ? Är det nån superfundamental knapp ja glömt bara kanske??

Tacksam för all hjälp här!

Mvh ganska orutinerad inspelare 🙂

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Hur det det ut med signalnivåerna i mixervyn?

• 1 månad senare...
Postat

Får man fråga vad det är som felar när du spelar in ?

Sång Eller instrument?

Hur är det mickat ? Kör du allt via microfonen?

Har du kollat eventuell fantommatning? =)

Postat

Eftersom jag är nybörjare själv inom det här så är väl risken att jag ställer till mer oreda med mitt svar. Men om jag fattat det rätt så spelar du in i endast i vänstra kanalen.

Varför inte pröva att spela in i mono och stereo out.

Sedan kan du panorera till vänster på channel kanalen efter inspelningen om du vill ha sången på vänster kanal. Kanske så får du bättre tips längre fram, men det var vad jag hade att komma med.

Postat (redigerat)

Som Hans säger så är Mono in att föredra om du har en monosignal in i Cubase. men du kommer se Left och Right på kanalens ingång beroende på vilken sida du valt att sätt mikrofonen / linjesignalen / kabeln på.

Förutsatt att du ställt in allting rätt i VST connections och satt rätt kanal in på ljudspåret i arranger'n, klickat monitor-knappen och sen sett att indikatorn på kanalen ger utslag ska det spels in audio. Signalen kan ju dessvärre vara så låg att det knappt syns något när det spelats in men då är det en fråga om att justera insignalen, inte ett generellt inspelningsproblem i Cubase

Redigerat av Lundin
Förtydligande

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.