Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Halloj! är ny här så vet inte om detta hamnar där det ska.. ber isf om ursäkt om det hamnat fel!

Jag har köpt ett nytt ljudkort (TC Electronic desktop konnekt 6). Det har endast uttag för Firewire 6 pin medans min dator endast har usb/thunderbolt. Har den senaste imacen 27". Jag har ingen aning om hur jag ska koppla ihop dessa för att inte få en massa problem så nu vänder jag mig till er som är mer kunniga och hoppas få ett svar och en lösning på mitt problem!

Har läst på olika ställen att om man kopplar ihop thunderbolt med en adapter med Firewire 800, sedan kopplar en sladd med Firewire 800 och 400 in i ljudkortet så kan man få problem med ljudet och vissa musikprogram i datorn. Jag använder endast logic!

Så, vad ska man göra? :/

/Angelica

Annons
Postat

Risken är att du behöver ha speciella drivrutiner till ljudkortet om man ska köra konvertering från FW till något annat.

i alla fall var det så när jag skulle koppla in mitt ny ljudkort, PCIe kort som körs via PCIe chassi på Thunderbolt.(Det fanns nya drivrutiner i det fallet)

Du får kolla om TC har drivrutiner för FW till USB 3 annars kan det kanske bli svårt. Lättast är om du mailar TC's suport och frågar om det går.

pme (oregistrerad)
Postat

tunderbolt är pcie, så en firewire adapter beter sig precis som ett inbyggt fw kort. Det som möjligen skulle kunna vara ett problem är om det är agere fw chip i adaptern. Ljudkorts tillverkare brukar klaga på dessa. Men det är en apple produkt så den kommer att fungera som de sista inbygda firewire macarna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.