Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, har använt Logic 5.1 tidigare som jag fick hjälp med att komma igång med, där personen som hjälpte mig, fixat shortcuts, asså snabbknappar och optimera i allmänhet för att det skulle bli lättare att använda programmet.

Nu har jag formaterat om min mac och installerat os 10.3.5 samt logic 6..

När jag öppnar Logic (nytt arrange) så har jag enbart 4st audio-tracks, och förvalda ljud (kanaler) som ska kunna styras via min synth.

Har en Yamaha Motif 6 som går analogt via mitt Edirol Fa-101 ljudkort, och tidigare när jag körde 5.1, så fixade han som hjälpte mig, att istället för dessa förvalda ljud, typ Grand Piano och Trumpet etc, så låg det 10st kanaler för synthen, som hette just Yamaha Motif 6. Är skillnaden att han enbart bytt ikoner och döpt om kanalerna? Vill att alla ljud skall styras från synthen.

Där kommer vi in på nästa ämne..

Jag är väldigt dålig på hela denna grejj, så jag fick precis reda på att man inne i Environment-fönstret skall dra streck och "kablar" mellan dem enheter man har inkopplade.. till synthen ingår en liten USB-enhet som heter NT-4 eller något.. som har 4st utgångar på sig, varav enbart port1 används.. schemat ser ut såhär:

MAC <----USBSLADD--> NT4-->(PORT1IN/UT)--> SYNTH

När jag då går in på environment och tittar, så finns det en liten ikon som heter Drum Mapping.. och en som heter GM-device.. den som heter GM-device är antagligen min synth eller hur? men vad är då "Drum Mapping"-ikonen för något?

Hur skall jag dra streck mellan dessa 2 enheter (om inte flera skall läggas till?) för att det ska vara rätt inställt?

Upplever ett sprakande ljud i högtalarna ibland när jag spelar upp saker jag gjort med mitt tidigare ASIO ljudkort.. ljudet kommer och går.. försvinner ibland.. någonting känns ruskigt fel helt enkelt..

Dessutom, hur gör jag när jag fixat alla audiotracks som nu bara är 4, samt för att spara inställningarna för det jag gör i environment-fönstret så detta hamnar som grundinställning när jag öppnar Logic, oavsett när jag öppnar det?

MVH

/Newbie-Daniel

Annons
Postat

När det gäller synten så får jag skicka över frågan men den andra frågan är enkel.

Du lägger helt enkelt över filen "Autoload.LSO" från 5.1 till den nya Logicmappen på macen och huxflux så har du dina förinställda favoriter där :rolleyes:

Postat

Hmm okej.. jag har inte kvar 5.5 installerat på datorn, utan på skiva.. hittar man den där tro?

Oavsett vilket så när jag öppnar gamla arrange-filer som jag gjorde när jag hade 5.5, så ser det ut precis som jag vill att det ska se ut..

då bör man ju praktiskt taget kunna spara det arranget (när det är tomt på filer) och lägga som genväg på skrivbordet, så man alltid öppnar logic på det sättet?

Skulle du skicka över svaret på frågan via priv eller? 😎

/Danne

Postat

Nja kan ta det här så fler kanske lär sig 😎

Det du söker är en "Autoload"

Alltså en fil som gör att ditt eget favoritupplägg alltid dyker upp när du öppnar Logic.

Den ligger dessvärre på datorn du tidigare använde så du får helt enkelt be den där personen göra om din Autoload.

/Micke

Postat
Hmm okej.. jag har inte kvar 5.5 installerat på datorn, utan på skiva.. hittar man den där tro?

Oavsett vilket så när jag öppnar gamla arrange-filer som jag gjorde när jag hade 5.5, så ser det ut precis som jag vill att det ska se ut..

då bör man ju praktiskt taget kunna spara det arranget (när det är tomt på filer) och lägga som genväg på skrivbordet, så man alltid öppnar logic på det sättet?

Skulle du skicka över svaret på frågan via priv eller? 😎

/Danne

bra idé, radera inspelade spår och spara med namnet "Autoload" du behöver inte lägga det på skriv bordet, i logic mappen istället

Postat

Okej.. will do..

men gällande Environment och det här med att dra "sladdar" och streck mellan olika enheter som ligger där.. någon som vet hur jag gör?

har en Yamaha Motif 6 synth och ett Edirol Firewire ljudkort..

//Danne

Postat (redigerat)

Alldeles för krånligt för att förklara det här men

I Enviroment väljer du Click & Ports

Från Fysical Input (NT4 port 1 ) drar du kabel till Input View och sedan vidare till

klaviaturet.

Mer än så borde det inte vara.

Du borde Klaviaturen fungera som en Masterkeyboard.

Hur du sedan lägger upp kanaler till Motif får du klura ut själv.

DU borde även kunna änvända dina gamlal låtar där allt är färdig kopplat.

Redigerat av Piccazzo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.