Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tycker mig se en trend där mastring tekniker använder stora golvhögtalare och ibland roliga former på dem osv. Varför är det vanligare att inspelning och mixningsstudios använder närfältare?

Annons
Postat (redigerat)

Masteringmonitorer är stora och ska låta rakt och inte färga.

Många studiomonitorer är mindre, ska låta tydligt, och inte interagera med rummet.

Medan man i många fall vill ha en tydlig interaktion med rummet med mastring-högtalare.

Närfältare används för att akustiken är kass och för att det drar mindre ström. / Kostar mindre

Ju större högtalare desto mer måste du få dem att lira ihop med rummet.

Medan ett par mindre vanliga studiomonitorer blir mer som att par hörlurar, fast dem står en bit bort..

Redigerat av Martin
Postat

Jag tycker mig se en trend där mastring tekniker använder stora golvhögtalare och ibland roliga former på dem osv. Varför är det vanligare att inspelning och mixningsstudios använder närfältare?

många studior har både stora och små system oavsett om det ska mastras eller spelas in / mixas

tror det i dom flesta fall kommer ner till personliga preferenser hos den som driver studion

Postat (redigerat)

om du ändå ska svara kan du ju försöka vara seriös

ah, är det inte gamla demonproducenten som är ute och fiskar efter bråk =) härligt! i.s.t för att börja svinga kan du väl fylla på med listan över varför småmonitorer existerar, din cd-spelare

små monitorer!

används också för de är portabla, ha samma ljud överallt (olika studios), överskådligt att arbeta i mindre högtalare, kunna jobba på lägre volym. o.s.v osov

Redigerat av Martin
Postat
i.s.t för att börja svinga kan du väl fylla på med listan över varför småmonitorer existerar, din cd-spelare

https://www.studio.se/index.php/topic/106666-ar-det-nagon-skillnad-mellan-studio-monitorer-och-mastering-monitorer/#entry1561519
Postat (redigerat)

Jag har inte intrycket att mastring oftare kör med stora och studio med små. Inte tvärtom heller faktiskt.

Jag ser inte heller någon övergripande fördel oavsett. Stora högtalare är ju mer relevanta i stora rum och hög volym, och små i mindre rum o lägre volym.

Vet däremot att en skola inom mastring går ut på att man ska mastra musiken i samma miljö som flest lyssnare lyssnar i. Det verkar anses vara vardagsrumsmiljö, eller har ansetts i alla fall. Vissa har noterat att amerikanska vardagsrum är i snitt större än europeiska t.ex. så europeiska mastrare i den här skolan kör med lite mindre rum än sina amerikanska motsvarigheter.

Bob Katz (amerikan) kör efter den skolan. Han mastrar i ett akustikbehandlat "vardagsrum", sittandes i en lädersoffa med apparaterna på ställ i knähöjd framför sig.

Redigerat av Signia
Postat

Jag har inte intrycket att mastring oftare kör med stora och studio med små. Inte tvärtom heller faktiskt.

Jag ser inte heller någon övergripande fördel oavsett. Stora högtalare är ju mer relevanta i stora rum och hög volym, och små i mindre rum o lägre volym.

Vet däremot att en skola inom mastring går ut på att man ska mastra musiken i samma miljö som flest lyssnare lyssnar i. Det verkar anses vara vardagsrumsmiljö, eller har ansetts i alla fall. Vissa har noterat att amerikanska vardagsrum är i snitt större än europeiska t.ex. så europeiska mastrare i den här skolan kör med lite mindre rum än sina amerikanska motsvarigheter.

Bob Katz (amerikan) kör efter den skolan. Han mastrar i ett akustikbehandlat "vardagsrum", sittandes i en lädersoffa med apparaterna på ställ i knähöjd framför sig.

M a o, idag borde det vara mest relevant att mastra i hörlurar 🙂

Postat (redigerat)

många studior har både stora och små system oavsett om det ska mastras eller spelas in / mixas

tror det i dom flesta fall kommer ner till personliga preferenser hos den som driver studion

Däremot är det mycket viktigt att inte snåla på AD/DA-omvandlarna. Det gäller att ettorna och nollorna är extra jämna när det ska till att mastras.

(OBS! För att förtydliga: Detta inlägg är djupt ironiskt 🙂)

Redigerat av JJRockford
Postat (redigerat)

Däremot är det mycket viktigt att inte snåla på AD/DA-omvandlarna. Det gäller att ettorna och nollorna är extra jämna när det ska till att mastras.

Det finns inga ettor o nollor. Det är ju digitalt! Det har vi ju fått lära oss! 😉

Redigerat av Martin
Postat

Många studiomonitorer är mindre, ska låta tydligt, och inte interagera med rummet.

Medan man i många fall vill ha en tydlig interaktion med rummet med mastring-högtalare.

Närfältare används för att akustiken är kass och för att det drar mindre ström. / Kostar mindre

Ju större högtalare desto mer måste du få dem att lira ihop med rummet.

Medan ett par mindre vanliga studiomonitorer blir mer som att par hörlurar, fast dem står en bit bort..

Ursäkta, men ovanstående inlägg begriper jag int alls vad dessa argument bygger på. Skulle du vilja utveckla?

MVH

Anders

Postat

Ursäkta, men ovanstående inlägg begriper jag int alls vad dessa argument bygger på.

argument?

ska det behövas?

är det inte bara att påstå nåt man känner för?

Postat

nähä?? 😳

Kom på att en del av de som läser här säkert inte har historiken klar för sig. Eller vem som brukar skriva vad 🙂

Citerar din utmärkt sammanfattning istället, sen borde tråden låsas.

många studior har både stora och små system oavsett om det ska mastras eller spelas in / mixas

tror det i dom flesta fall kommer ner till personliga preferenser hos den som driver studion

Postat (redigerat)

Citerar din utmärkt sammanfattning istället, sen borde tråden låsas.

egentligen kan man göra så med alla trådar när jag sagt mitt - sa han ironiskt Redigerat av Demonproducenten
  • Gilla 1
Postat

Vad är skillnaden mellan små och stora monitorer ljudmässigt?

Små monitorer är framför allt inte så bra på att hantera låga frekvenser.

egentligen kan man göra så med alla trådar när jag sagt mitt - sa han ironiskt

Hm, nja 🙂

Postat

Rummets akustik fungerar likadant vare sig det är stora eller små monitorer, men det kan förstås bli större problem i basen med stora monitorer, eftersom de hanterar lägre frekvenser.

egentligen kan man göra så med alla trådar när jag sagt mitt - sa han ironiskt

😆

Christer B (oregistrerad)
Postat

egentligen kan man göra så med alla trådar när jag sagt mitt - sa han ironiskt

Jo, för efter det brukar tråden oftast spåra ur ...
  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Nog vill du kunna höra vad som händer under 74 Hz om du mixar/mastrar??

Absolut, därför har jag ett alternativ lyssningsställe med en Jamo-sub.

Redigerat av Sleap

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.